DHL: ‘Zonder standaardisatie was vaccin- en testkitlogistiek nooit gelukt’

DHL

Alle verstoringen in de supply chain ten spijt verliep de distributie van vaccins en testkits in Nederland, Europa en daarbuiten, goed. DHL was verantwoordelijk voor deze operatie. De logistiek dienstverlener schrijft het prima verloop toe aan het gebruik van GS1-standaarden als het Global Trade Item Number (GTIN) en de Serial Shipping Container Code (SSCC). Peter Korte, Vice President Life Sciences & Healthcare Benelux & Denemarken bij DHL: ‘We hebben geprobeerd iedereen inzicht te geven in wat er op ons afkwam. Door het gebruik van GS1-barcodes is het ons gelukt om op tijd en kwalitatief goed te werken.’

Logistiek dienstverleners zijn wel wat gewend. Toch betekende de Covid-19-uitbraak ook voor DHL dat een beetje pionieren noodzakelijk was. ‘In eerste instantie kregen we vanuit de overheid de vraag of we een aantal pallets met testkits konden opslaan. Dat ging om 32 pallets en was voor ons een manier om te laten zien dat we snel konden en wilden schakelen’, zegt Korte. Een paar dagen na de toezegging landde het eerste toestel met de bewuste testkits al. ‘Dat aantal van 32 pallets groeide al snel uit naar 9000 pallets – en nog steeds bevoorraden we alle teststraten in Nederland.’

Astronomische aantallen

DHL verzorgt de logistieke operatie rond de vaccin- en testkitdistributie voor Nederland, Europa en landen daarbuiten vanuit een healthcare campus van bijna 90.000 vierkante meter groot. Korte: ‘Een bestaande klant, een van de front runners op het gebied van PCR-testen, bracht als eerste ter wereld een sneltest op de markt. Dat leidde tot astronomische aantallen in de logistieke keten. Vanuit Nederland verzorgen we de distributie voor vrijwel alle bestemmingen wereldwijd, behalve voor de VS.’

Voorbereiding op komst vaccins

De stappen die DHL Supply Chain zette, waren een logisch gevolg van waar de markt behoefte aan had. Hoewel, niet helemaal. In de zomer van 2020 ontstond volgens Korte het idee de logistieke operatie voor te bereiden op de komst van de vaccins. ‘Voor één van onze klanten, toevallig ook een vaccinproducent, hebben we een gedetailleerd plan uitgewerkt, inclusief het verpakken van vaccins. Dat plan is aan onze board voorgelegd en er is goedkeuring gegeven voor een investering in een ultra low temperature freezer farm.’

Gekoelde opslag en veel meer stroom

Dat plan werd in de tweede helft van 2020 uitgewerkt en opgezet. Daarmee was de infrastructuur voor de gekoelde opslag van vaccins op orde. Een enorme klus, volgens Korte. ‘Er komt meer bij kijken dan bestellen en aansluiten alleen. Er was een koppeling nodig met het building management-systeem voor het controleren van de temperatuur en er was véél meer stroom nodig. Daarnaast ontstond de behoefte aan een installatie die de dampen van het droogijs kon afvoeren.’

Afgenomen luchtvrachtcapaciteit

Om andere partijen in deze nieuwe vaccin- en testkitketen mee te krijgen, creëerde DHL een whitepaper om handvatten te bieden voor een goede distributie. ‘We hebben het dan over 15.000 vluchten en 200.000 pallets die we verwerken voor 10 miljard vaccins. Veel van die vaccins moeten bovendien op een lage temperatuur bewaard blijven. Dat maakt de keten complex, zeker naar derdewereldlanden’, aldus Korte. De afgenomen luchtvrachtcapaciteit zorgde voor extra hoofdbrekens. ‘Daarbij ontstond er een tsunami aan vracht, mede omdat de vaccins naar honderdduizenden distributiepunten wereldwijd moesten. Juist door zoveel mogelijk met standaarden te werken, is het ons gelukt om op tijd en kwalitatief goed te werken.’