DHL-topman: supply chains voorlopig niet terug naar pre-coronaniveau

supply chains pre-coronaniveau

Met de komst van nieuwe containerschepen en een afgezwakte vraag van verladers nu de pandemie over zijn hoogtepunt is, zouden de opstoppingen in de havens volgend jaar moeten afnemen. Het zal echter onvoldoende zijn om de flow in de wereldwijde supply chains te herstellen tot het niveau van vóór Covid-19. Dat meldt CEO Freight Tim Scharwath van DHL Global Forwarding. ‘De problemen gaan afzwakken in 2023, maar we gaan niet terug naar 2019.’

Containermaatschappijen hebben tijdens de pandemie nieuwe schepen besteld omdat de knelpunten in de havens de tarieven naar historische hoogten stuwden en hen hielpen recordwinsten te boeken, na jaren van verliezen. Eind 2021 bedroeg het mondiale orderboek voor containerschepen 9,8 procent van de bestaande wereldvloot, zo’n 6,5 procentpunt meer dan een jaar eerder, aldus Bloomberg Intelligence, de onderzoekstak van het gelijknamige Amerikaanse televisienetwerk.

Scharwath verwacht echter niet op korte termijn terug te gaan naar de overcapaciteitssituatie van vóór corona, waarin de vrachttarieven erg laag waren. ‘De infrastructuur, vooral in de VS, zal niet van de ene dag op de andere verbeteren, want infrastructuurontwikkelingen kosten veel tijd’, meldt de CEO van DHL in een interview met het televisienetwerk.

Haven Shanghai langzaam weer open

Hoewel de situatie op de meeste plaatsen is verbeterd, zouden supply chains nog meer onder druk kunnen komen te staan nu de belangrijkste haven van Shanghai geleidelijk aan weer opengaat. Na twee maanden dicht te zijn geweest, wordt de vrachtachterstand daar nu weggewerkt. ‘De situatie in Shanghai was als een verstopping in een pijp’, aldus Scharwath. Hij noemt het ‘slim’ langzaam weer open te gaan ‘om ervoor te zorgen dat deze verstopping er stukje bij beetje uitgaat om de stroom op gang te krijgen.’

De heropening van deze belangrijke Chinese productiehub komt ook op een moment dat er meer goederen vanuit Azië naar de VS en Europa worden verscheept, in de aanloop naar de eindejaarsperiode, aldus Scharwath.

Staking truckers in Zuid-Korea

Volgens de National Retail Federation – ’s werelds grootste detailhandelsvereniging – moeten de Amerikaanse havens de komende maanden rekening houden met een sterke stijging van de invoer. Het aantal zendingen zal daarbij naar verwachting in de buurt blijven van het recordaantal van 2,34 miljoen 20-voetscontainers afgelopen maart. Ook in grote Europese havens als Rotterdam en Hamburg zal de congestie toenemen naarmate er meer schepen uit Azië aankomen, aldus Scharwath.

Hij waarschuwt bovendien voor een staking van truckers in Zuid-Korea die de supply chains verder onder druk zal zetten. ‘Elke stress die je erbovenop legt, maakt niet uit waar ter wereld, zal invloed hebben op andere delen van de supply chain’, zegt hij. ‘Vijf jaar geleden zou de situatie in Korea geen invloed hebben gehad. Nu wel.’

Bron: Bloomberg