DHL presenteert strategie supply chain 2025
DHL gaat vol inzetten op het ontwikkelen en toepassen van innovaties, zo bleek tijdens een op 27 november gehouden media briefing over de supply chain-strategie voor 2025 bij het Innovation Center in Troisdorf, Noordrijn-Westfalen. Dit moet de kwaliteit vergroten en de kosten drukken. In samenwerking met start-ups probeert DHL zo een proactieve houding aan te nemen waarbij het ieder kansrijk project verder ontwikkelt, aldus Global Chief Information Officer (CIO) Markus Voss.
Door Janine Zandbergen
DHL maakt voor de nieuwe supply chain-strategie gebruik van een snelle, agile manier van werken, waarbij het ook zo snel mogelijk een conceptversie ontwerpt. Vanwege de nog vaak lokale focus van start-ups, vinden de eerste tests plaats in nabijgelegen warehouses. Na positieve resultaten gaat DHL onmiddellijk over tot het uitrollen van de innovatie op grotere schaal in vergelijkbare warehouses.
De nieuwe strategie wijkt af van eerder beleid omtrent nieuwe technologieën. Toen werd er slechts in beperkte mate gecommuniceerd tussen verschillende DHL-locaties. Dit leidde tot het niet overnemen van succesvolle innovaties. Door nu warehouses in elkaars buurt te bouwen, ontstaan er synergiën waardoor zij kennis en informatie op grotere schaal delen. Een geslaagde innovatie kan dan makkelijker overgenomen worden en verschillende partijen kunnen zo van elkaar profiteren.
Drie belangrijke eigenschappen
Markus Kückelhaus, de Vice President of Innovation and Trend Research, noemt drie eigenschappen van innovaties die DHL als belangrijk beschouwt: flexibiliteit, milieuvriendelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Aangezien de markt snel verandert en een warehouse bij voorkeur volgend jaar ook nog up-to-date is, moeten technologieën zich snel aan kunnen passen. Zo wordt er op de Technology Campus in Beringe gebruikgemaakt van een inpakrobot (foto) die de pallets efficiënter voorziet van een plastic folielaag.
DHL heeft zichzelf echter ook ten doel gesteld om in 2050 een groener bedrijf te zijn en geen CO2-uitstoot meer te produceren. In het licht hiervan is het niet ondenkbaar dat deze robot aangepast zal worden om hieraan bij te dragen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de medewerkers in de pakhuizen goed en makkelijk overweg kunnen met de innovaties en eventuele problemen zelfstandig op kunnen lossen, zonder tussenkomst van IT-professionals.
Minder flexibele contracten
Het toenemende gebruik van innovaties betekent ook dat er een verschuiving plaatsvindt in de onderhandeling van de contracten. Terwijl contracten traditioneel flexibel en relatief kort waren – slechts één of twee jaar – is dit niet langer voldoende om de kosten te dekken van een duurdere innovatie. Aan klanten die dergelijke innovaties wensen te gebruiken, wordt daarom gevraagd om een langer contract aan te gaan. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat DHL voortaan contracten afsluit van vijf tot tien jaar.
Geïnteresseerd in start-ups? Kom naar inNOWvate in mei, ontmoet tientallen start-ups en stem mee in de supply chain start-up contest! Koop je kaartje hier.