DHL breidt dienstverlening op Nederlandse markt flink uit

DHL breidt de dienstverlening op de Nederlandse markt flink uit. Zo verdubbelt de pakketbezorger het aantal pakketautomaten in de loop van dit jaar naar 2500. Ook bundelt het bedrijf de krachten met Intrapost voor een efficiënte zakelijke postbezorging. En waar concurrent PostNL de bezorgtijden wil oprekken naar 48 uur, garandeert DHL postbezorging binnen 24 uur.
De expansieplannen van DHL komen op een moment dat het concurrerende PostNL het moeilijk heeft en staatssteun vraagt. DHL constateert dat de post- en pakketmarkt in rap tempo uitgroeit tot één brede bezorgmarkt en geeft juist vol gas met een groeiend netwerk van pakketautomaten en een samenwerking met Intrapost voor postbezorging.
‘Postbezorging binnen 24 uur blijft hiermee bereikbaar en betrouwbaar voor zowel bedrijven als consumenten. De samenwerking met Intrapost en de plaatsing van pakketkluizen bij retailketens laten zien hoe we de keuzevrijheid vergroten in de bezorgmarkt voor post en pakketten’, meldt Wouter van Benten, CEO van DHL in de Benelux.
Verdubbeling aantal pakketautomaten
Pakketautomaten spelen volgens DHL een sleutelrol in de toekomst van bezorging. Ze bieden consumenten gemak, verminderen vervoersbewegingen en maken bezorging efficiënter. Er worden daarom in hoog tempo nieuwe automaten op strategische locaties geplaatst, zoals supermarkten, warenhuizen, bouwmarkten, tankstations, sportclubs en -scholen.
Van de 5000 servicepunten van DHL hebben al zo’n 1250 locaties een pakketautomaat. Eind dit jaar moet Nederland 2500 van deze slimme kluizen tellen. Inmiddels wordt meer dan 10 procent van de pakketzendingen geleverd via een servicepunt. Een groeiend deel daarvan is een pakketautomaat.
De kluizen staan daarbij open voor derden, zodat iedereen die goederen bij de consument heeft af te leveren er gebruik van kan maken. Retailers benutten de automaten ook voor ‘click & collect’, waarbij klanten hun bestelling eenvoudig kunnen ophalen, zonder het winkelpersoneel te belasten.
One-stop shop-service voor pakketten én post
DHL’s krachtenbundeling met Intrapost moet zorgen voor een complete post- en pakketoplossing voor de zakelijke markt. Het maakt een 24-uursservice mogelijk voor zowel enveloppen als (brievenbus)pakjes, inclusief volledige track & trace. ‘Een ‘‘one-stop shop’’-service voor pakketten én post’, aldus CCO Michel Clausing van DHL.