DeliveryMatch maakt logistiek tot salesmotor van webshops

[Partnercontent]

Een gestroomlijnde aflevering van weborders, dat is wat DeliveryMatch voorstaat. Het bedrijf zorgt ervoor dat de logistieke afhandeling voor webshops wordt vereenvoudigd. Tegelijkertijd krijgt de consument meer invloed op het afleverproces, met een grotere tevredenheid als resultaat. Het kloppend hart van DeliveryMatch bestaat uit de slimme software van ShipitSmarter.

Roland Slegers: “ShipitSmarter is het verst van iedereen”

Bij één op de drie keer dat de bezorger van een webshop aanbelt, is de consument niet thuis. Dat was tweeënhalf jaar geleden na een uitgebreid onderzoek de conclusie van Roland Slegers en zijn collega Nando van Essen. Dat kan beter, vonden beide consultants, die daarom besloten tot de oprichting van DeliveryMatch.

“De consument moet meer invloed krijgen op het afleverproces”, stelt Slegers. “Dat zorgt voor een grotere tevredenheid, waardoor een belangrijke belemmering om online inkopen te doen wegvalt. Uit onderzoek blijkt dat 36 procent van de consumenten vaker online zal kopen als het afleverproces beter en betrouwbaarder wordt.”

Ingrijpen in aankoopproces
Op dit moment wordt het logistieke proces achter webshops pas opgestart op het moment dat een order al is geplaatst en betaald. DeliveryMatch wil al eerder ingrijpen, nog tijdens het aankoopproces. Op basis van het aankoopmoment, het afleveradres en de kenmerken van de artikelen in het virtuele boodschappenmandje krijgt de consument alleen de afleveropties te zien die daadwerkelijk waargemaakt kunnen worden. Uit die afleveropties kan de consument dan zelf zijn keuze maken.

Om alleen de afleveropties te kunnen tonen die ook echt waargemaakt kunnen worden, heeft DeliveryMatch samen met ShipitSmarter een speciale tool ontwikkeld, options4delivery. Deze tool is een uitbreiding van de intelligente software van ShipitSmarter. Op basis van de logistieke parameters van de webshop, het warehouse en de vervoerders rekent deze tool bij elke order real time uit wanneer het pakket bij het warehouse opgepikt kan worden. Daarna wordt automatisch gecheckt wanneer de vervoerders het pakket kunnen afleveren. Alleen de mogelijkheden die overblijven, worden getoond.

“Enkele vervoerders maken het al mogelijk om een dag/ tijdvak te kiezen. DeliveryMatch maakt het mogelijk om ook bij de standaard pakketvervoerders een afleverdag te kiezen. Daardoor nemen de keuzemogelijkheden voor de consument en tegelijkertijd de regie op de supply chain toe”, aldus Slegers, die DeliveryMatch omschrijft als de logistieke iDeal.

Plug-in voor Magento
De keuze om met ShipitSmarter in zee te gaan, was een logische voor Slegers. “We zochten een partij die gespecialiseerd is in multicarrier-oplossingen. ShipitSmarter is hierin het meest ver.” Slegers doelt daarmee op de meer dan 350 vervoerders die reeds aan de software van ShipitSmarter zijn gekoppeld. Daar zijn ondertussen ook specifieke B2C-dienstverleners aan toegevoegd, denk daarbij aan netwerken met afhaalpunten.

Dat ook ShipitSmarter gelooft in het concept van DeliveryMatch, blijkt uit het belang dat de softwareleverancier in het bedrijf heeft genomen. “ShipitSmarter is groot geworden in de B2B-markt. Het concept van DeliveryMatch is hun benadering van de B2C-markt. Net als ShipitSmarter zijn wij een ‘trusted’ dienstverlener. Wij onderhandelen niet met vervoerders, dat moeten webshops helemaal zelf doen”, vertelt Slegers.

De tool van DeliveryMatch is inmiddels beschikbaar als plug-in voor Magento, de meest gebruikte webshopsoftware in Nederland. De eerste twee webshops die werken op basis van Magento zijn inmiddels live met de oplossing van DeliveryMatch. Slegers heeft hoge verwachtingen: “We verwachten dat dit aantal heel snel groeit. Daarnaast zijn we ook bezig met andere standaard webshopsoftware. Tevens leveren we maatwerkoplossingen.”