Delen van advies

mierenhoop

Digitalisering én de daaraan gewend geraakte millennials hebben een enorme impact op adviesbureaus. Ook bedrijven in de supply chain, industrie, groothandel, retail en logistieke dienstverlening gaan steeds meer digitaliseren, maar minder ingrijpend omdat zij nog steeds voornamelijk in fysieke goederen handelen.

De digitaliseringsgolf heeft er de afgelopen paar jaar voor gezorgd dat de advieswereld de economische crisis inmiddels definitief te boven is. In 2016 liet de Nederlandse adviesmarkt een omzetgroei van 7 procent zien en dit jaar valt dit percentage naar verwachting nog hoger uit. Deze groei is hoofdzakelijk te danken aan de behoefte aan digitalisering bij de opdrachtgevers. Het advies over gewenste digitalisering levert de consulting-firma’s veel werk en overuren op. Respectievelijk 88 en 87 procent van de adviesbureaus melden dit jaar overuren te hebben gedraaid op projecten over strategie en supply chain/-inkoop.

Adviesbureaus zijn zelf ook veel bezig met digitalisering doordat de adviseurs steeds meer big data analyseren en algoritmes gebruiken en ontwikkelen. Bij adviesbureau Deloitte heeft inmiddels de helft van de 1100 consultants in Nederland een technologische specialisatie. Verschillende supply chain-adviesbureaus leveren maandelijks aan opdrachtgevers specifieke forecasts op basis van uitgebreide data-analyses. Dergelijke abonnementen van analyses zijn een praktisch voorbeeld van Consulting-as-a-Service, een alternatief verdienmodel voor de gebruikelijke declareerbare uren.

De millennials verlangen werk met een impact en willen daarom kennis en ervaringen zoveel mogelijk delen. En ze bedanken voor een 60-urige werkweek. Maar zij vormen wél de nieuwe lichting werknemers waar adviesbureaus naarstig naar op zoek zijn. Om in te spelen op hun wensen heeft de Nederlandse branchevereniging voor organisatieadvies-bureaus dit jaar een Young Consulting Network gelanceerd. In dit netwerk kunnen consultants tot 35 jaar inspiratie opdoen en kennis uitwisselen. Op zich een interessant initiatief. Maar dit netwerk brengt ook het risico met zich mee dat de aangesloten millennials de expertise over digitalisering delen en zelf een start-up gaan beginnen. De disruptie kan ook zitten in het delen van digitaliseringsadvies: Consulting-as-Self-Service.

ir. Martijn Lofversuitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl