Deens concern Maersk splitst zich op

Het Deense scheepvaart- en olieconcern A.P. Möller-Maersk gaat zichzelf opsplitsen. De transport- en logistiektak enerzijds en de energiedivisie anderzijds gaan zelf-standig verder.

Het 112 jaar oude concern heeft het moeilijk door de heersende crisis in zowel de oliesector als de containervaart. De prijzen voor olie én voor het vervoer van containers hebben beide een historisch laag punt bereikt. Gevolg is dat de winst onder druk staat. Verwacht wordt dat de Maersk-onderdelen los van elkaar beter in staat zijn zich aan de nieuwe marktomstan-digheden aan te passen.

Energiedivisie

Maersk voert volgend jaar al wijzigingen door in de wijze van rapporteren van bedrijfsresultaten. De activiteiten in de oliesector worden onderdeel van een energiedivisie die bij het conglomeraat blijft óf zelfstandig verdergaat via een joint venture of een beursgang. Het is overigens wel de bedoeling dat de overkoepelende A.P. Möller Holding een belangrijke aandeelhouder blijft in de zelfstandige Maersk-activiteiten.

Maersk Line is de grootste containervervoerder ter wereld. Moederconcern A.P. Møller-Maersk Group is naar omzet gemeten het grootste Deense concern.