Decathlon kiest koeriersdienst Homerr voor retourzendingen

Decathlon

Sportwinkelketen Decathlon maakt voor het retourneren van pakketjes voortaan gebruik van de diensten van Homerr. Deze koeriersdienst – dit jaar voor de eerste maal vermeld in de Maturity Matrix voor Europese supply chain start-ups – afficheert zich als duurzaamste logistieke netwerk van Nederland.

Door voor Homerr te kiezen, realiseert Decathlon een vermindering van de CO2-uitstoot tot wel 79 procent op iedere retourzending. Dit is mogelijk omdat Homerr geen eigen busjes laat rijden, maar ‘meelift’ op andere diensten in Nederland.

De koeriersdienst heeft een logistiek netwerk van BuurtPunten (voor particulieren) en ServicePunten (voor retail) die dienstdoen als lokale hubs. Op die manier worden pakketten afgeleverd op het tijdstip en de plaats die de consument het beste uitkomen.

Veel vraag naar duurzame alternatieven

‘We zien dat consumenten tegenwoordig meer vragen dan gratis retourneren en next-day delivery. Ze worden zich bewuster van de impact van hun online aankopen’, zegt medeoprichter Juriaan Matthijssen van Homerr. ‘Er is veel vraag naar duurzame alternatieven, wij bieden een antwoord op die vraag.’

Bodine van Dijk, operations & sustainability leader E-logistics bij Decathlon, vult aan: ‘Door het verduurzamen van onze retourenstroom komen wij een stap dichter bij onze missie: om op een duurzame manier het plezier en de voordelen van sport toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen.’