De tips & tricks van Edward Heijnen gebundeld

besluiteloosheid

Edward Heijnen schrijft als zelfstandig interim-professional supply chain-procesverbeteringen alweer ruim zes jaar goed gelezen columns voor Supply Chain Magazine, voor online en de website. Zijn bijdragen roepen steevast veel herkenning op bij de lezers. Met name de praktische insteek en de vele tips & tricks die worden gegeven, maken zijn publicaties zo waardevol. Zijn columns zijn nu ook gebundeld in het boek ‘De praktische kijk op supply chain management’.

Door Henrieke Wagenvoort

‘Ik had natuurlijk zes jaar geleden nooit kunnen denken dat wat destijds begon met het geloof van hoofdredacteur/uitgever Martijn Lofvers in een maandelijkse column in Supply Chain Magazine zou uitgroeien tot een boek’, meldt Edward Heijnen. ‘Een paar jaar geleden kreeg ik al de tip om de artikelen te bundelen in een boek. Inmiddels is het aantal publicaties alweer ruim de honderd gepasseerd, maar ik wilde de columns niet zomaar achter elkaar plakken; dat zou mijns inziens niet zo veel toevoegen. Daarom heb ik in het boek ook steeds verwijzingen naar de verschillende theorieën bijgevoegd, zodat de onderwerpen door de praktische toepasbaarheid van de theorie meer gaan leven’, aldus Heijnen.

‘Ik heb de afgelopen jaren veel ‘echte’ studieboeken en artikelen over supply chain management gelezen. Dit helpt natuurlijk enorm om te begrijpen wat het vakgebied inhoudt. In mijn retailtijd zei ik altijd ‘als je niet weet waar je het over hebt, ga dan gewoon naar huis’. Nu weet ik dat dit wat kort door de bocht was, want zelfs als je álle boeken zou hebben bestudeerd, wil dat nog niet zeggen dat je het gedachtengoed van supply chain management goed kunt toepassen in de praktijk. Dat is ook de reden voor deze bundel. Theorie is prima, want die zorgt voor kennis, maar het toepassen van die theorie in de praktijk is nog veel leuker. Dit kan natuurlijk alleen als deze bekend is. Ondanks dat de verschillende studieboeken veel cases bevatten, vond ik de praktische toepasbaarheid vaak wat minder. Daarom is dit boek er gekomen. Alle praktijkgevallen die erin behandeld worden, heb ik zelf meegemaakt.’

Champions League

Waar Heijnen in eerste instantie dacht dat het boek vooral door studenten, docenten en supply chain-managers en -directeuren gekocht zou worden, bleek het boek ook onder zzp’ers in trek. ‘Zij vormen al gauw zo’n 25 procent van het totaal aantal kopers, terwijl dit professionals zijn die volgens mij hetzelfde doen als ik. Ik hoor wel eens dat het niet zo handig is om het boek ook aan hen te leveren, omdat ze zo zouden kunnen afkijken hoe ik het doe, haha. Dat kan op zich wel kloppen, maar supply chain management draait toch ook om transparantie. Ik vergelijk het ook maar met het kijken naar de Champions League. Het kijken van iedere wedstrijd maakt je nog geen goede voetballer. Bovendien vind ik het gewoon leuk om mijn ervaringen te delen. En als dat anderen helpt, is dat toch helemaal top?’

Edward HeijnenInmiddels zijn er van het boek in een paar maanden tijd ruim 130 exemplaren verkocht. ‘Ik zei van de week tegen mijn kinderen dat ik bij duizend verkochte exemplaren aan een nieuw boek ga beginnen. Geen bundeling van eerdere publicaties, maar een boek gericht op de praktische kant van het succesvol inzetten van supply chain management. Kortom: de hoe-vraag, want voor alle supply chain professionals is het vakgebied inhoudelijk hetzelfde en de theorie bestaat in grote lijnen ook al jaren.’ Een mooi voorbeeld is dat recent de algemeen directeur bij een opdrachtgever zei dat hij had gegoogeld op de ‘100-80-60-regel’, maar dat hij die niet kon vinden. ‘Dat klopt, die staat niet in de boeken, want die heb ik zelf bedacht om simpel uit te kunnen leggen hoe je processen kunt borgen. Dit een voorbeeld van voer voor een tweede boek’, aldus Heijnen.

Opbrengst naar CliniClowns

Een échte boekenschrijver zegt Edward Heijnen nooit te zullen worden. ‘Het is ook geen businessmodel, maar je weet uiteindelijk maar nooit of een lezer na aanleiding van het boek toch een afspraak maakt voor een mogelijke samenwerking, want het boek geeft natuurlijk wel goed aan wat en hoe ik de verandertrajecten, want daar gaat het vaak om, realiseer. Als ik alle kosten van de verkoopprijs aftrek, blijft er een paar euro per boekje over. Dan moet je er wel héél veel verkopen voordat het interessant wordt. Daarom gaat de opbrengst ook naar een goed doel: de CliniClowns. In het dagelijks leven help ik bedrijven vooral in een adviserende rol, maar bij voorkeur als interimmer, omdat je dan niet alleen advies geeft, maar ook de leiding en verantwoordelijkheid neemt bij de implementatie van dat advies. Mooie adviesrapporten zijn er in de verschillende bureaulades al genoeg!’

Het boek ‘De praktische kijk op supply chain management’ kan besteld worden via de eigen website van Heijnen, www.supplychaininsight.nl, of via www.bol.com. Lezers van Supply Chain Magazine die het boek kopen via Heijnens website krijgen 10 procent korting op de verkoopprijs van 20 euro wanneer ze bij ‘opmerkingen’ de actiecode ‘SCM-SCI’ ingeven.