De supply chain van Ikea

Het niet-beursgenoteerde Ikea is niet echt een open bedrijf. Bij publiekelijk toegankelijke congressen heeft het bedrijf verschillende keren journalisten en analisten geweerd bij presentaties. Alleen daarom is het bijzonder om een boek over Ikea door oud-topman Anders Dahlvig te lezen. Dahlvig schrijft heel toegankelijk wat zijn principes waren tijdens zijn tienjarige periode als CEO van Ikea, waarbij sociale verantwoordelijkheid een zeer belangrijke rol speelt. Hij bekritiseert extravagante bonussen in het bedrijfsleven, onder andere in de VS; een bonus mag in zijn ogen niet meer dan drie à vier maandsalarissen bedragen.

Een belangrijk deel van dit onderhoudende boek gaat over de ontwikkeling van Ikea’s supply chain afgelopen decennia, waardoor het bedrijf in staat is geweest om meubilair tegen lage prijzen te kunnen aanbieden.

Al in de jaren 50 besloot Ikea in te kopen in Polen. Het bewust relatief beperkte productassortiment heeft ertoe bijgedragen dat de supply chain beheersbaar bleef. Volgens Dahlvig is het geheim van Ikea de controle en coördinatie van de gehele supply chain van grondstof, productie, assortimentsontwikkeling tot distributie in de winkels. Ikea heeft deze verticaal geïntegreerde supply chain in eigendom. De nieuwe inkoopstrategie in de jaren 90 bestond uit de verplaatsing van productie naar nieuwe lageloonlanden voornamelijk in Azië, de significante reductie van het aantal leveranciers, interne concurrentie tussen inkoopteams in verschillende landen en in 1991 de aankoop van productiebedrijf Swedwood met fabrieken in Europa.

Dahlvig beschrijft vrij openhartig over de aparte silo’s en de daarbij gepaard gaande ontkoppeling in de supply chain van Ikea aan het begin van deze eeuw. De transformatie van Ikea ’s supply chain van een functionele organisatie in een procesgeoriënteerde was volgens Dahlvig de grootste verandering in bestaan van het bedrijf. Hij noemt het verstandig dat dit proces tien jaar heeft geduurd: ‘Kleine veranderingsstapjes zijn minder riskant dan grote sprongen.’ Met de uitgebreide aandacht voor de supply chain is dit boek aan aanrader voor elke CEO.

‘The Ikea edge. Building Global Growth and Social Good at the World’s Most Iconic Home Store’ (2012), door Anders Dahlvig. Uitgegeven door McGraw-Hill, 191 blz., €25,99

Oordeel: ****