De Stelling: E-commerce dwingt tot kostbaar herontwerp supply chains

e-commerce

Digitalisering, globalisering, duurzaamheid en een pandemie dwingen bedrijven tot het maken van strategische keuzes ten aanzien van hun prioriteiten. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren en -talenten diverse stellingen voor. In een online serie komt er telkens één aan bod. Deze week een stelling over e-commerce en supply chain-herontwerp.

Stelling: Volgens professor Carlos Cordon van IMD Business School moeten bedrijven met de razendsnelle groei van e-commerce sinds de coronapandemie meer regionale en minder wereldwijde supply chains toepassen om duurzaam te worden; de hoge noodzakelijke investeringen in lokale micro-warehouses zullen veel bedrijven hiervan weerhouden.

Joost Bous, Supply Chain Director bij Action:

‘Tussen wereldwijde supply chains en lokale micro-warehouses ligt ook een middenweg. Het gaat erom dat bedrijven voor hun e-commerce het juiste optimum vinden tussen efficiënte opslag en efficiënt transport, per bedrijf en sector ligt dit optimum ergens anders.’

Hans Willems, VP Global Customer Care & Supply Chain Europe bij Boston Scientific:

‘Boston Scientific heeft in vrijwel ieder land wereldwijd een warehouse of distributiecentrum. Hier is een aantal redenen voor: kortere levertijden, ‘supply assurance’, maar ook betere en snellere customs-afhandeling. De groei van e-commerce gaat aan deze strategie niets veranderen. Wel zal er door de Covid-19-pandemie meer gezocht worden naar regionale partners, om de afhankelijkheid van producten die in ‘short supply’ kunnen gaan te verminderen.’

Theo Wienholts, Chief Operating Officer bij Rouveen Kaasspecialiteiten:

e-commerce‘Rouveen heeft veel exotische grondstoffen, kruiden en ingrediënten. Veel daarvan worden niet in Europa geteeld of verbouwd, dus een groot deel van de supply chain zal internationaal blijven. Daarnaast ben ik het eens met de stelling van professor Carlos Cordon.’

Willemijn Potjer, Supply Chain Director bij Schoeller Allibert:

‘Ja, zoals hierboven geschreven denk ik dat we niet anders kunnen dan uitwijken naar lokaal. Door samen te werken, kunnen bedrijven deze lokale warehouses prijsefficiënt maken.’

Raymond van der Putten, Supply Chain Director bij Zuiver:

e-commerce‘Mijn inziens en-en. Covid-19 heeft laten zien dat globalisering (wereldwijde supply chains) risico’s met zich meebrengt. Dat leidt tot reshoring van onze inkoop. In de afzetgebieden is echter inderdaad meer en meer een hoogwaardige B2C/DS-infrastructuur nodig om de veeleisende consument te kunnen bedienen (geactiveerd door Covid-19 om online te bestellen).’

Danny van der Ster, EMEA Logistics & Supply Chain Excellence Director bij Assa Abloy Group:

‘Geheel eens vanuit een warehousing perspectief, met de toevoeging van een connected warehouse setup, waardoor je de voordelen van lokaal hebt (om de snelle groei te kunnen absorberen), maar ook de voordelen van een gecoördineerde aansturing: “Glocal” approach.’

Pieter-Jelle van Dijk, Director Operations bij Ricoh Europe SCM:

‘Ik verwacht dat de huidige containerprijzen hier zeker van invloed gaan zijn, maar denk ook dat regelgeving een tweede motivatie zal zijn om supply chains meer regionaal in te richten, inclusief sourcing. Ik denk alleen niet dat micro-warehouses het antwoord zijn, eerder hogere prijzen/lagere servicegraad voor consumenten.’

Ardjan van der Blonk, Supply Chain Director bij Alliance Automotive Benelux:

e-commerce‘In de automotive spareparts is een goede webcatalogus een key factor. Doordat we hierin uitblinken en we onze voorraadallocaties in de regionale dc’s hebben versterkt, is dit bij Alliance Automotive Benelux een sterke factor geweest waardoor we marktaandeel hebben kunnen winnen. De hoge onzekerheid in de vraag hebben we met goede regionale en centrale voorraad prima kunnen opvangen.’

Edgar Beers, Director BU Sourcing & Supply Chain bij Sitech:

‘Als de behoefte aan lokale supply chains gekoppeld wordt aan Covid, is de investering niet het probleem. Het is immers wel of geen business doen. Vanuit oogpunt van sustainability is het heel anders. Kiezen voor een lokale supply chain terwijl een mondiale supply chain beschikbaar is, betekent kiezen vanuit visie, niet vanuit een businesscase. Die keuze kun je ook nog onderbouwen vanuit risicomitigatie, maar investeren in micro-warehouses kan ook een heel effectieve keuze zijn. Wij hebben namelijk precies dít gedaan. Niet vanuit Covid of sustainability, maar vanuit effectiviteit voor de klant.’

Ronald Schneijdenberg, Senior Director Supply Chain Planning and PMO bij Medtronic:

‘E-commerce is voor ons van minder belang en vanwege de levensreddende producten die wij verkopen, zullen we nog steeds investeren in het aanhouden van lokale voorraden en dicht op de klant blijven zitten.’