De Stelling: Duurzaamheidsdoelen VN leiden tot ‘cherry picking’

Sustainable Development Goals VN

De wereldwijd aanhoudende droogte leidt tot grote problemen in de supply chains. Duurzaamheid komt hierdoor steeds nadrukkelijker op de strategische agenda van bedrijven. Supply Chain Magazine legde een aantal supply chain-directeuren stellingen over sustainability voor. In een online serie komt er telkens één aan bod. Deze week een stelling over de 17 Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.

‘De 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties zijn totaal onbruikbaar, omdat deze leiden tot cherry picking van de gemakkelijke doelen door bedrijven en omdat de doelen met elkaar in verband staan.’

Annemarie Goijarts, tot voor kort Directeur Supply Chain bij Coop Supermarkten:

‘Oneens. Het is een goed hulpmiddel om het grote thema in behapbare brokken te knippen. Zonder focus is het niet mogelijk om zo’n groot thema effectief aan te pakken.’

Freek van Iersel, Supply Chain Director Electronics EMEA bij Signify:

‘Gedeeltelijk eens. Ik denk inderdaad dat het tot cherry picking leidt en dat bedrijven de doelen kiezen die goed bij hun strategie passen. Het zal niet leiden tot een volledig nieuwe strategie. Aan de andere kant zie ik binnen ons bedrijf dat het wel echt helpt in het aanpassen van de strategie naar een meer duurzame versie.’

Jan van Rooden, VP Supply Chain bij Hero:

Sustainable Development Goals‘Zelfs als de 17 goals leiden tot cherry picking wordt winst geboekt, omdat ook cherry picking een positieve impact zal hebben op de CO2-uitstoot door de industrie. Uiteraard zou de gemeenschappelijke doelstelling moeten zijn te komen tot een coherent plan om de zeventien SDG’s te realiseren.’

Rogier van Hasselt, Regional Operations Director EMEA bij Tate & Lyle:

‘Deels waar. Ik denk wel dat het tot cherry picking leidt, maar ik vind de SDG’s niet totaal onbruikbaar.’

Paul van der Leer, Supply Chain Director bij Kwikfit Nederland:

‘Oneens. Er is geen enkel bezwaar tegen het feit dat bedrijven een aantal SDG’s uitkiezen en daar vervolgens met alle energie aan gaan werken. En inderdaad is de ene SDG makkelijker te realiseren dan de andere. Daarnaast kunnen SDG’s ook minder van toepassing zijn op bedrijven. Alle energie die je er dan in steekt, is waste. Ik heb als standpunt dat alle beetjes helpen…’

Veronique Sonsma, Director of Operations bij Intersteel Group:

Sustainable Development Goals‘Deels mee eens. Je moet ergens beginnen, dus is het niet zo vreemd dat bedrijven bij de makkelijker te realiseren doelstellingen met de meeste impact starten. Voordeel is dat het cross-industry, cross-company is en iedereen zijn eigen focus kan aanbrengen, maar uiteindelijk wel gelijk gemeten kan en zal worden.’

Leon van Bijnen, Global S&OP Director bij Marel:

‘Ze geven wel een guideline, dat zorgt juist voor een vrije keuze.’

Roland van Bussel, Operations Director bij Moonen Packaging:

‘Niet mee eens. De SDG’s en onderliggende doelen kunnen een kapstok zijn om je duurzaamheidsstrategie mee te verankeren. Natuurlijk is het zo dat niet alle zeventien SDG’s allemaal even relevant zijn voor je organisatie. Kies de meest passende en deel deze intern binnen je organisatie, maar ook met je externe stakeholders. Zorg dat je activiteiten hieraan gelinkt zijn.’

Pieter-Jelle van Dijk, Director Operations bij Ricoh Europe:

Sustainable Development Goals‘De SDG’s zijn een mooie kapstok voor bedrijven om sustainability-initiatieven een plaats te geven. Daarnaast is het makkelijker om te kijken op welk vlak je als bedrijf actief bent en waar je nog geen initiatieven hebt gedefinieerd. Wel is het zo dat ik het verstandig vind om een set van SDG’s (al dan niet gegroepeerd) als speerpunt te benoemen, alle zeventien is wel een erg weide scope.’

Remco van Haastrecht, VP Operations bij Solar

‘Onbruikbaar niet, maar niet alle SDG’s zijn voor ons als bedrijf direct bruikbaar. Wij zullen ons daarom richten op de directe invloedssfeer, op goals die we meteen kunnen beïnvloeden. Daarmee kun je zeggen dat wij ons goed kunnen focussen op zaken die het verschil kunnen maken.’