De Polen in onze warehouses gaan ooit weer terug

transport

Terwijl heel Europa zich druk maakt over het PVV-meldpunt voor klachten over Oost-Europeanen, werken de Polen in onze warehouses gewoon door.

In de logistiek zijn we blij met onze Polen. Ze werken hard, zo horen we, en zeuren niet als ze eens een uurtje langer moeten doorwerken. Kom daar maar eens om bij onze eigen Nederlanders.

Dat we blij zijn met overuren draaiende Polen, legt tegelijkertijd ook een zwakte van onszelf bloot. Blijkbaar zijn we niet in staat om overuren te voorkomen. Dat is natuurlijk ook niet eenvoudig. Klanten kunnen tot laat op de dag bestellen en verwachten desondanks dat de spullen morgenochtend op de stoep staan. In de warehouses van webwinkels komen de meeste orders zelfs pas na zessen binnen, als mensen thuiskomen van het werk en met hun iPad op de bank ploffen. En tja, als dan even iets meer mensen dan gemiddeld een bestelling plaatsen, bijvoorbeeld omdat één van de artikelen op tv te zien was, gaat het mis.

Het is echter te gemakkelijk om elke dag onder het motto ‘we zien wel wat het wordt’ de stortvloed aan orders weerloos over ons heen te laten komen. Het is wel degelijk mogelijk om te anticiperen op de verwachte werklast.

Allereerst is er heel veel werk dat in principe wel goed voorspelbaar is. Denk aan alle inkomende goederen die we zelf hebben ingekocht. Als we weten wanneer die arriveren, kunnen we de planning daarop afstemmen. Als we niet weten wanneer die arriveren, wordt het hoog tijd om met leveranciers en hun vervoerders om tafel te gaan zitten.

Daarnaast is het zaak om te weten hoeveel werk we nu echt hebben. We weten misschien hoeveel orders ontvangen zijn, maar weten we ook hoeveel tijd het kost om precies deze orders te picken? In de auto-industrie weet elk bedrijf tot op de seconde hoe lang een bepaalde taak duurt. Ook in het warehouse kunnen we meten hoe lang het duurt om naar een picklocatie te lopen, de juiste artikelen te pakken en de pick te bevestigen. Waarom doen we dat nog zo weinig?

Anticiperen betekent ook dat we voortdurend moeten meten. Meten hoeveel orders we binnenkrijgen en meten hoeveel orders op de vloer gereed zijn gemeld. Als we dat met elkaar vergelijken, zien we direct wanneer we achterstand op de planning oplopen. In dat geval kunnen we in een vroeg stadium extra mensen voor het orderpicken inschakelen. Mensen bijvoorbeeld die zich bezighouden met inkomende goederen, maar daar best even gemist kunnen worden.

Kunnen we op deze manier overuren voorkomen? Misschien niet. Maar we zien problemen wel eerder aankomen en kunnen daarop inspelen. Dat helpt ons in ieder geval om het beschikbare personeel efficiënter in te zetten en loonkosten uit te sparen. Dat is een welkome bijdrage aan het resultaat onderaan de streep, nu de economische groei in het laatste kwartaal van 2011 lager is uitgevallen dan verwacht en we officieel in een recessie zitten.

Bovendien gaan al die Polen ooit een keer terug. Ze blijven ons niet eeuwig uit de brand helpen.

Pieter Van den Broecke is Managing Director Central Europe bij Manhattan Associates