De juiste stagiair vinden

Hoewel talloze studenten op zoek zijn naar een stageplek, lukt het bedrijven vaak maar niet om de juiste stagiair te vinden, ondanks dat ze soms veel geld besteden aan marketingcampagnes en stagevergoedingen om de juiste doelgroep aan te spreken. Volgens Chanelfa Eetgerink van Genteqstagebureau komt dit doordat er vaak te licht wordt gedacht over arbeidsbemiddeling. ‘Arbeidsbemiddeling is meer dan het matchen van vraag en aanbod. De échte match begint bij menselijk gevoel. Bedrijven hebben er zo veel meer aan als de stagiair er met passie loopt.’

Eetgerink ziet in de praktijk veel voorbeelden waarbij het fout loopt. Bijvoorbeeld een mkb-bedrijf, dat zelf in gesprek gaat met iemand die een aardig cv heeft. Na een redelijk positieve indruk, denkt het bedrijf de stagiair van het jaar gevonden te hebben en de stagiair een leuk stagebedrijf. ‘Na twee weken is het bedrijf ten einde raad, omdat het geen idee heeft wat het huidige niveau van de opleiding eigenlijk is en wat een stagiair al zou moeten of kunnen weten.Allerlei ogenschijnlijk makkelijke zaken die dus toch zeer complex blijken te zijn en niet zijn op te lossen met een online tool of een stage-app. De huidige technologieën zijn vooral geschikt om het gehele proces te versnellen, maar doen vaak afbreuk aan de zorgvuldigheid’, zegt Eetgerink.

Voor bedrijven die bereid zijn te investeren in een stagiair heeft Eetgerink het Genteqstagebureau opgericht. ‘Wij doen de matching en kijken of de doelstellingen van het bedrijf ook bij de doelstellingen van een student past. Op basis van de stagevacature en functie-eisen selecteren wij drie cv’s en sturen die naar de opdrachtgever. Het bedrijf bespaart daarmee kosten omdat het zoeken naar een stagiair veel tijd in beslag neemt’, zegt Eetgerink. ‘Ook is een intensiever zoektraject mogelijk omdat wij studenten persoonlijk kennen. We beperken zo het risico op een mismatch’, aldus Eetgerink.
Tarieven vanaf 350 euro.