De heilige graal

heilige graal

Al jaren zijn professionals in supply chain management op zoek naar de strategische toegevoegde waarde van hun vakgebied. Het lijkt op de queeste naar de heilige graal, die de supply chain director een plaats in de directie of meer aanzien moet geven. Na een eigen jarenlange zoektocht heb ik de graal eindelijk gevonden. Verschillende recente ontmoetingen met Harm van Tongeren, Vice President Supply Chain Benelux bij Unilever, hebben me hiervan overtuigd. ‘Supply chain management is een integraal onderdeel van de business’, zegt hij stellig. ‘Een enabler voor duurzame groei van de business, en niet slechts support. Dat herhaal ik voortdurend tegen mijn medewerkers en overige collega’s.’

Mijn zoektocht doet me denken aan de film Indiana Jones and The Last Crusade. In deze film gaat Indy op zoek naar de heilige graal. Via verschillende aanwijzingen in Europa komt Indy uiteindelijk in de Jordaanse tempel waar de heilige graal, een beker die het eeuwige leven schenkt, zich bevindt. Om zijn dodelijk gewonde vader te redden, moet Indy uit een groot aantal bekers kiezen. Gebruikmakend van de aantekeningen in zijn notitieboek weet Indy de juiste beker, een eenvoudig exemplaar van klei, te kiezen. Net als Indiana Jones heb ik de afgelopen tien jaar allerlei aanwijzingen verzameld die de link tussen de bedrijfsstrategie en supply chains leggen. Eindelijk heb ik alle bestaande puzzelstukjes van gerenommeerde wetenschappers op de juiste plek gekregen en vormgegeven in het Strategy Compass. De workshops over Strategy Mindmapping, die ik onder andere bij Johnson & Johnson, PepsiCo en Office Depot heb gegeven, hebben me overtuigd dat ik het juiste model heb gekozen.

Nu is het zaak dat supply chain professionals en ook de rest van het bedrijf het Strategy Compass gezamenlijk herkennen en toepassen. Harm van Tongeren vertelde mij dat hij behalve met het managementteam van Unilever Benelux ook met zijn supply chain-collega’s een jaarlijkse sessie voor bepaling van de strategische projecten belegt. Door het Strategy Compass zowel met managementteam als medewerkers te gebruiken, verduidelijkt de supply chain director eens en voor altijd de strategische waarde van het vakgebied. De heilige graal.

Martijn Lofvers, uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl