De heilige drie-eenheid in zeilen en business

Wedstrijdzeilen is een professie net als business. Dat geldt niet alleen voor de big business van de America’s cup, met haar chique plastic en polyester miljonairsjachten. Maar zeker ook voor de twintig ton wegende stalen skûtsjes waarmee het team van Supply Chain Magazine op vrijdag 6 september de rest van het veld achter zich liet.

Skipper Erik van de winnende skûtsje de Jonge Rein vertelde dat de race altijd afhangt van drie min of meer gelijke grootheden: het schip, de bemanning en de tactiek. Voor het schip gelden strakke richtlijnen voor lengte en zeiloppervlak. Het is te vergelijken met de hardware van een bedrijf: technologie, fabricageproces en productiemachines. Dat moet in perfecte staat zijn.

De bemanning is verantwoordelijk voor zeilvoering van het schip. Wordt op elk moment het schip juist getrimd; heeft het zeil de juiste stand en bolling ; heeft het schip de ideale hellingshoek. Doe je dit goed dan benader je de maximale bootsnelheid en hoogte (scherp aan de wind) gegeven de omstandigheden, vergelijkbaar met de ‘free cash flow’ van een bedrijf. Voorraadoptimalisatie door uitgekiend supply chain management is een bepalende factor in het vrijmaken van cash uit de onderneming.

Vuile wind

Skutsjesilen2013Als derde is de tactiek van doorslaggevend belang. Hoe en waar positioneer je jezelf ten opzichte van de concurrenten? Uiteraard geldt dit bij de start: doe je de productlancering voor de concurrenten dat doen en ben je het eerste weg, dan heb je een aantal machtige wapens in handen. Achteropkomende schepen kan je eruit loeven. En gaan ze onderlangs, dan neem je ze de wind uit de zeilen. Maar ook tijdens de race is de tactiek de dominante factor (mits goed uitgevoerd door een goede bemanning). Ga je mee met de meute en vaar je met zijn allen op een kluitje over bakboord naar de boei of durf je af te wijken naar vrij water en nog belangrijker geen vuile wind door het stuurboord rak te verkiezen.

Doorslag

Het is het mooie van zeilen dat alle drie de factoren de doorslag kunnen geven. Een snel schip zonder goede bemanning of met een mindere tactiek verliest de wedstrijd. Daar staat tegenover dat een schip wat vijf procent minder snel is kan winnen door de bootsnelheid en hoogte optimaal te houden (met een goed team) en tactisch sterker te varen dan de concurrentie.

Dit alles bleek maar weer eens in de praktijk tijdens het skûtsjesilen van de logistieke beroepsverenging het Inventory Management Competence Center (IMCC) op 6 september. Op deze fantastische zonnige dag verschenen met negen skûtsjes met logistieke bemanning aan de start onder bijna ideale zeilomstandigheden voor een bedrijfsregatta. De twee manches moesten uitwijzen welke van de platbodems, bij een mooie volle windkracht drie en soms snelheden van zeven knopen, wie het eindklassement kon opeisen.

In de ochtend was er ruim tijd voor een stevig ontbijt en de nodige koffie voor diegenen die de avond ervoor de plaatselijk kroegen hadden verkend. Na de training op het Sneekermeer legden de skûtsjes aan naast de raderboot Frysian Queen voor een Hollandse lunch en het wedstrijdpalaver.

Alles of niets manoeuvre

OLYMPUS DIGITAL CAMERANa een mindere start wist het skûtsje van Supply Chain Magazine op te werken naar de tweede plek waar alleen het alleen skûtsje van de KLM voor zich moest dulden. Die was moeilijk in te halen ook door het tien vierkante meter grotere zeiloppervlak van de blauwe zwaan. Bij elke boeironding kon de SCM door slim te sturen en volcontinue de zeilen te trimmen toch dichterbij komen.

Na twee rondes kwam het op de laatste benedenwindse boei aan en daar kon de SCM door een alles of niets manoeuvre de binnenbocht optimaal benutten en als verrassende winnaar door de finish gaan! Op het achterdek van de Jonge Rein gingen ook de handen omhoog bij de 74-jarige bediener van de grootschoot die de hele race samen met twee supply chain directeuren de grootschoot in handen had. En dat is hard werken, kan ondergetekende uit ervaring verklappen.

Juiste hellingshoek

Met de lessen uit de eerste manche werd gekozen voor een betere starttactiek: het skûtsje had slechts nog twintig centimeter over tot aan de startlijn en dwong alle andere schepen benedenwinds te passeren. Dit betaalde zich fors uit met de eerste positie vanaf de start voor de SCM. Met de volle focus en aandacht werd die voorsprong verder uitgebouwd in de wisselende en draaiende windomstandigheden.

Dat betekende ook veelvuldig verkassen van het zonnebadende teamleden naar de lijkant van het schip om de juiste hellingshoek van het skûtsje te krijgen. Met afstand kwam de SCM skûtsje ook in de tweede manche als eerste over de finish. De SCM bewees hiermee dat het betere schip van de KLM was te verslaan met scherpere bemanning en een betere wedstrijdtactiek. Nu dit ook toepassen in business.

Hugo van Daal, per 1 oktober 2013 Senior Director bij Johnson & Johnson

>> Bekijk hier de foto’s