De grenzen van business

De Nederlandse economie groeit eindelijk weer, al is het nog maar licht en onzeker. De economische groei is vooral te danken aan de export, omdat de uitgaven door consumenten stabiel blijven. Voor bedrijven die willen groeien, is het dus van strategisch belang om te kijken naar exportmarkten. Uiteraard begint het met het kunnen verkopen van producten in aantrekkelijke, groeiende exportmarkten. Maar een steeds grotere uitdaging is het regelen van de goederenstroom naar deze landen. Supply chain management is cruciaal voor export business.

En als je denkt dat je de exportlogistiek voor elkaar hebt, dan kan er een boycot uitbreken zoals nu het geval is tussen de EU en Rusland. De EU verbiedt nu de export naar Rusland van specifieke producten voor de oliewinning. Bedrijven mogen diezelfde producten wel naar Rusland exporteren als deze voor andere doeleinden worden gebruikt, aangetoond met een zogenaamd eindgebruikerscertificaat. Moeizame administratieve handelingen, noodzakelijk voor de business.

De andere kant van deze boycot is dat Rusland groente en fruit uit de EU weert. Sommige Nederlandse tomatentelers gebruiken een sluiproute via Turkije naar Rusland. Ze exporteren hun tomaten in blanco dozen naar Turkije, waar deze van een label worden voorzien met de tekst ‘Made in Turkey’ en vervolgens zonder problemen naar Rusland worden getransporteerd.

Behalve een boycot kunnen gewijzigde invoerrechten ook een probleem vormen. Zo kreeg Foot Locker Europe in augustus ineens te maken met een stijging van de Turkse invoerrechten op schoenen met maar liefst 50 procent. Dit om de Turkse schoenenindustrie te beschermen.

Zelf heb ik ook ervaring met de protectionistische neiging van de Turkse overheid. Vorig jaar wilde ik ons Engelstalige Europese kwartaalblad versturen naar Istanbul voor het congres, dat wij samen met partners organiseren. Hoewel we een gerenommeerde logistiek dienstverlener hadden ingeschakeld, werden de magazines tegengehouden bij de Turkse douane met de smoes dat het hotel waar het congres werd georganiseerd met een brief de komst van de bladen had moeten bevestigen. Ik realiseerde me dat ik lokaal in Turkije moet laten drukken om ons magazine daar te krijgen. Een supply chain professional weet hoe hij of zij een snel groeiende markt moet bereiken en vervolgens bedienen.

ir. Martijn Lofvers
uitgeefdirecteur & hoofdredacteur
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl