De buurtbezorger

mierenhoop

‘Onze grootste uitdaging is om via internet bestelde producten efficiënt thuisbezorgd te krijgen.’ Dat vertrouwde een wereldwijd verantwoordelijke supply chain-directeur van een drankenproducent mij twee jaar geleden aan de bar toe. We waren het erover eens dat thuisbezorgen van producten een kostbare aangelegenheid is, vooral ook omdat de bezorgers vaak niet meteen iemand thuis aantreffen. En kostbare spullen bij de buren afgeven, is ook niet altijd een optie. Het laten consolideren van verschillende producten tot één zending, werkt ook onvoldoende, heb ik zelf bij Amazon en Bol.com ondervonden. ‘Hier moet toch een slimme technische oplossing voor te vinden zijn’, meende de supply chain-directeur.

Al brainstormend aan de bar kwamen we op het idee om de thuiszittende gepensioneerde de centrale rol van buurtbezorger te geven. Hij of zij zou met toestemming van de bestellende internetklant pakjes kunnen ontvangen en afgeven wanneer die laatste thuis is. Een overzichtelijke app, genaamd MyHood, zou de communicatie tussen webshop, transporteur, buurtbezorger en klant moeten verzorgen.

Zelf stelde ik voor om de buurtbewoner punten, zogenaamde Hoodies, te laten sparen die zijn in te wisselen voor producten. Deze producten zouden weer gesponsord kunnen zijn door een merkproducent, zodat er geen directe marge voor deze e-fulfilment-service verloren hoeft te gaan. De ingewisselde producten zijn namelijk voor de merkproducent af te boeken als marketingkosten.

ViaTim

Een maand geleden hoorde ik van het nu nog lokale initiatief ViaTim. De bedenkers hebben het concept van de buurtbezorger daadwerkelijk toegepast in Bergen op Zoom; binnenkort volgt Rotterdam. Buurtgenoten laten hun pakketje bij een ViaPunt van een buurtbezorger afleveren. Afhalen is gratis; de buurtbezorger krijgt 50 cent per pakje voor het bezorgen. Een retour levert een euro op.

Met de komst van ViaTim, en mogelijke concurrerende startups, lijkt het probleem van thuisbezorgen opgelost. De grote uitdaging van merkproducenten en webshops is het vinden van de juiste e-fulfilment-dienstverleners als ze de logistiek willen uitbesteden. Precies hiervoor heeft Supply Chain Magazine samen met adviesbureau LogiLex een overzichtelijke marktmatrix met 32 onderzochte dienstverleners opgesteld.

Martijn Lofvers is uitgeefdirecteur & hoofdredacteur bij Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl