Dé boeken uit 2018 voor supply chain

Er verschijnen jaarlijks de nodige managementboeken, vooral in het Engels en ook redelijk wat in het Nederlands. Helaas is het aantal boeken over supply chain management nog beperkt, zeker als je dit vergelijkt met het vakgebied van marketing. Supply Chain Magazine maakte een persoonlijke selectie van in 2018 verschenen boeken die het stempel ‘aanrader voor supply chain professionals’ verdienen. Ook lezenswaardig in 2019!

Door Martijn Lofvers

Boek van het jaar!
Strategiegedreven supply chains

Hoe komen supply chain professionals af van hun Calimero-houding? Door precies te snappen hoe supply chain bijdraagt aan de financiële bedrijfsresultaten – en niet alleen in kosten. Dit stelt Bram Desmet in zijn recente boek ‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics’ dat de bedrijfsstrategie koppelt aan de supply chain en financiële prestatie-indicatoren. Bram Desmet is CEO van softwareleverancier Solventure en daarnaast adjunct-professor Operations & Supply Chain aan de Vlerick Leuven Gent Management School. Dit baanbrekende boek koppelt heel duidelijk de mogelijke bedrijfsstrategie van Operational Excellence, Product Leadership of Customer Intimacy aan de aansturing van supply chains. Desmet gebruikt hiervoor de driehoek van service, kosten en cash waartussen bedrijven een afweging moeten maken. Hij laat overtuigend zien dat Return On Capital Employed de uiteindelijke overall-KPI is voor bedrijven, te optimaliseren met verschillende strategieën afhankelijk van de bedrijfssituatie en -omgeving. De financiële vergelijking tussen P&G en Henkel is glashelder en ijzersterk. Absoluut het supply chain-boek van het jaar 2018.

‘Supply Chain Strategy and Financial Metrics. The Supply Chain Triangle Of Service, Cost And Cash’ (2018), Bram Desmet. Uitgeverij: Kogan Page Ltd., 253 pagina’s, €50,95

Oordeel: *****

 

boeken 1Managementboek
Businessplanning in de praktijk

De onderwerpen Sales & Operations Planning (S&OP) en Integrated Business Planning (IBP) zijn absoluut trending. Hierover zijn evenwel nog maar weinig boeken verschenen. Niet verwonderlijk, omdat dit over complexe besluitvormingsprocessen en ondersteunende bedrijfssoftware gaat. En veel bedrijven die hiermee bezig zijn, geven hier niet openlijk inzicht in. Richard Lloyd heeft met ‘Successful Integrated Planning for the Supply Chain’ een zeer toegankelijk en informatief boek geschreven over deze soms taaie, maar cruciale materie. Ik kan dit boek elke supply chain manager en directeur aanraden, vooral diegenen die worstelen met de implementatie van S&OP en IBP en deze processen aan de rest van het bedrijf moeten verkopen.

Maar het boek gaat veel verder dan het toepassen van wat Lloyd Integrated Planning noemt. Hij koppelt globalisering en internationale handel aan supply chain planning en adresseert zelfs het concept scenarioplanning. Het boek is goed gedocumenteerd, inclusief het gedachtegoed van veel wijze denkers. Volgens  Lloyd bestaat er niet één magische ‘silver bullet’ voor planningsuitdagingen. Hij noemt dan ook verschillende gefaalde projecten vrij openlijk, wat zeer herkenbaar is voor supply chain professionals. En de zeer uitgebreide case van het hightechbedrijf EMC met zelfs een imaginair scenario als bonus is absoluut verrassend.

‘Successful Integrated Planning for the Supply Chain’ (2018), Richard Lloyd. Uitgever: KoganPage, 260 blz., €55,95

Oordeel: ****

 

boek 2Zakboek
Columns over S&OP

Hoe wordt een bedrijf volwassen in S&OP? Waar loop je als verantwoordelijk manager tegenaan? In het handzame boekje ‘S&OP is niet voor watjes’ beschrijft Ko van Brakel allereerst de relevante elementen voor een goed S&OP-proces aan de hand van zijn Pillar Model. In het tweede gedeelte vertelt hij heel anekdotisch welke conversaties en voorvallen hij heeft meegemaakt, onder andere als S&OP Leader bij H.J. Heinz en als Demand Manager bij Bolsius. Deze columns zijn stuk voor stuk heel herkenbaar en vaak ook vermakelijk. Maar doordat deze praktijkvoorbeelden niet zijn gekoppeld aan het vrij theoretisch ogende model met zeven pijlers, blijft dit een boekje dat hinkt op twee gedachten. Een gemiste kans, want aan elke pagina is te merken dat Van Brakel veel praktijkervaring heeft en de valkuilen van S&OP goed kent.

‘S&OP is niet voor watjes’ (2018), Ko van Brakel. Eigen uitgave, 96 blz., €24,95

Oordeel: ***

 

boek 3Onderzoeksjournalistiek
Schaduwkant van on demand-economie

Journalist Rens Lieman beschrijft in het voorwoord van ‘Uber voor alles’ hoe hij in de zomer van 2017 door San Francisco fietste van zijn Airbnb-appartement naar het hoofdkantoor van Uber. Later, in zijn toenmalige woonplaats New York, zag hij hoe zijn vrienden volop gebruikmaakten van allerlei apps zoals van Uber, Deliveroo en Helpling. Hoe werken deze exponentieel groeiende start-ups als de drijvende kracht achter de zogenaamde on demand-economie?

Lieman neemt de lezer mee in zijn zoektocht naar de antwoorden op alle vragen over deze aanbieders van platformen. Uitgebreid komt de ontwikkeling van het bedrijf Uber aan bod, inclusief de gewiekste penetratiestrategieën en uiteindelijke rechtszaken. Daarnaast behandelt Lieman allerlei varianten van het Uber-businessmodel voor andere diensten. En hij wordt zelf ook fietsbezorger bij Deliveroo, om te ervaren hoe het is als zzp’er in deze on demand-economie. Hij legt in zijn zoektocht de schaduwkant van deze nieuwe economie bloot. Hij heeft hiervoor – naast veldwerk – beleidsmakers, investeerders en ondernemers geïnterviewd, maar ook topmanagers bij Uber, Helpling en Deliveroo. Helaas schrijft Lieman niet wat bestaande, traditionele bedrijven met de komst van deze platformbedrijven aan moeten. Hij schetst wel een interessant toekomstscenario waarin een poule van een paar duizend zelfstandige bezorgers zelf de klusjes en ritjes van platformen, zoals Bloomon, Deliveroo, Foodore en Peerby, kunnen kiezen om een dag optimaal in delen. Nu nog een metaplatform dat dit gaat faciliteren.

‘Uber voor alles’ (2018), Rens Lieman. Uitgeverij Business Contact, 268 blz., €14,99

Oordeel: ***

 

boek 4Managementliteratuur
Wetenschap over leiderschap

Veel succesvolle boeken van leiders grossieren in prachtige adviezen met een hoog ‘wijsheid achteraf’-gehalte, waarmee je het moeilijk oneens kunt zijn. Maar al die verhalen van Elon Musk, Jan Timmer en Sheryl Sandberg blijven een kwestie van ‘n=1’, een steekproef van één waarneming, namelijk die van de bekende leider. In ‘Goede leiders zweven niet’ inventariseren de onderzoekers Janka Stoker en Harry Garretsen wetenschappelijke research naar effectief leiderschap in organisaties en de maatschappij. Uit een degelijk internationaal, academisch onderzoek blijkt dat het uiteindelijke presteren en dus het belang van de CEO vooral afhangt van de omstandigheden, zowel op organisatie- als op sector- en landenniveau. ‘High level’-leiders komen vaker voor in grotere kennisintensieve organisaties, terwijl ‘hand on’-managers vaker kleinere en ‘simpelere’ organisaties leiden. Uit een ander onderzoek blijkt dat een effectief en daadkrachtig topmanagementteam gezond tegenwicht geeft aan de leider en de besluitvorming kan verbeteren. Stoker en Garretsen behandelen falende leiders als Camiel Eurlings bij de KLM en Timo Huges bij de NS. Pas echt interessant wordt het wanneer de auteurs beginnen over leiderschap in een veranderende organisatie. Zelfs de robot als mogelijke baas komt aan bod. Leiders in een sterk veranderende omgeving moeten over zowel inhoudelijke als procesmatige kwaliteiten beschikken. Helaas is hiernaar nog te weinig academisch onderzoek gedaan en zal dit ook niet gebeuren. De veranderingen in de huidige wereldeconomie gaan namelijk sneller dan de lange doorlooptijden van wetenschappelijke onderzoek.

‘Goede leiders zweven niet’ (2018), Janka Stoker & Harry Walter Garretsen. Uitgeverij Business Contact, 175 blz., €16,99

Oordeel: ***

 

boek 5Reflectieboek
Het creëren van optichannel

De wereld van e-commerce lijkt enorm aantrekkelijk. Maar Gino Van Ossel prikt deze zinsbegoocheling al meteen door in het begin van zijn boek ‘Retail. De digitale hysterie voorbij’. Amazon, de grootste webwinkel van het Westen, heeft in zijn 25-jarig bestaan cumulatief minder winst gemaakt dan Apple in één kwartaal. Voor retailers lijkt de route naar omnichannel de juiste. Maar amper één op de tien retailers slaagt erin de weg naar omnichannel winstgevend te krijgen.

In dit boek introduceert Gino Van Ossel het concept optichannel, met directe en indirecte verkoop zowel van toepassing op retailers als merkfabrikanten. Met herkenbare voorbeelden en inzichtelijke cijferonderbouwing is het een realistische kijk op retail en e-commerce. Van Ossel biedt praktische zelfreflectie in de vorm van scherpe vragen om een succesvolle strategie uit te zetten die winst, competitiviteit en klantgerichtheid combineert. Het distributie- en leveringsvraagstuk komt uitgebreid aan bod. Ook voorspelt Van Ossel dat Amazon in zijn huidige vorm over vijf jaar niet meer bestaat, omdat overheden zullen ingrijpen, zoals ook al bij Booking.com is gebeurd. Voor de implementatie van een optichannel-strategie introduceert hij de sleepboot die de olietanker de juiste richting op moet trekken én de patrouilleboot als alternatieven voor de start-up-speedboot. De tijd moet gaan uitwijzen of de voorspellingen van Van Ossel uitkomen en of zijn strategie retailers en merkfabrikanten gaat redden.

‘Retail. De digitale hysterie voorbij’ (2018), Gino Van Ossel. Uitgeverij Lannoo, 326 blz., €29,99

Oordeel: ****