David Ruis, Bejo: ‘Succes is een kwestie van geduld en vasthoudendheid’

David Ruis

Wie gaat voor succes op de korte termijn heeft weinig te zoeken in de veredeling, productie en verkoop van groentezaden. ‘Want het resultaat van een supply chain-beslissing is vaak pas één tot twee jaar later zichtbaar’, weet David Ruis, directeur Productie & Logistiek bij Bejo. ‘Je hebt veel geduld nodig om te zien wat het effect is van je interventies.’ Wie echter een bijdrage wil leveren aan een betere, duurzamere wereld met genoeg te eten voor iedereen, kan in deze wereld zijn hart ophalen.

Interview door Oskar Verkamman en Mirjam Hulsebos

Bejo is een internationaal familiebedrijf dat werkt aan groenterassen van nu en de toekomst. Dat doen ze met een grote vasthoudendheid, want de veredeling, productie en verkoop van groentezaden zit vol onzekerheden. Veredelingsprogramma’s voor gewassen als wortel, ui of biet duren gemiddeld tien tot twaalf jaar. De weg naar een nieuw succesvol ras ligt bezaaid met mislukkingen en vergt grote investeringen, waarvan onzeker is in hoeverre je die terugverdient.

Ook de productie van zaden kent veel onzekerheden, want deze vindt plaats op een open veld waar je te maken hebt met onvoorspelbare weersomstandigheden, insectenplagen of zich plotseling aandienende ziektes die een oogst kunnen laten mislukken.

Tot slot wordt ook de vraag steeds onvoorspelbaarder. Bejo moet in zijn demand planning tot wel drie jaar vooruitkijken. Het duurt namelijk gemiddeld twee jaar om zaden te produceren en zo te behandelen tot ze klaar zijn voor verkoop. En daarna moeten de gewassen nog worden geteeld, waardoor het drie jaar duurt voordat een biet of ui in de winkel ligt.

De grote onzekerheden op het gebied van supply en demand worden opgevangen met hoge voorraden, met alle kapitaalbeslag van dien. ‘Je moet in deze markt ontzettend veel voorinvesteren. Bovendien moet je goed kunnen omgaan met tegenvallende oogsten, want die zijn inherent aan dit vak. Je moet daarvan leren, maar je er niet door van de wijs laten brengen. Je hebt daarom ontzettend veel geduld en vasthoudendheid nodig’, zegt Ruis.

Hoe zit jullie supply chain in elkaar?

‘Die begint met het veredelen. Omdat zowel het klimaat als de wet- en regelgeving en de consumentenwensen veranderen, moeten we continu investeren in nieuwe rassen die beter resistent zijn tegen ziekten en plagen, die beter bestand zijn tegen langere periodes van warmte en droogte en die het ook goed blijven doen als na zo’n droge periode een hevige hoosbui losbarst waardoor planten ineens met hun voeten in het water staan’, aldus David Ruis.

‘Omdat de veredelingstijd minimaal tien jaar duurt, ontwikkelen we voor een bepaalde product-marktcombinatie altijd een heel programma; we gokken nooit op één of twee rassen. Als na tien jaar een ras overblijft waar je hoge verwachtingen van hebt, kun je in twee tot drie jaar nog wat bijsturen om bepaalde eigenschappen nog wat te verbeteren. Daarvoor hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen. Al met al ben je dus zo vijftien jaar bezig voordat je een nieuw ras op schaal kunt verkopen.’ … … …

David RuisMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal >>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7 – 2020.