Data voorzien logistiek dienstverleners van munitie

data munitie

Het rendement van veel logistiek dienstverleners laat al jaren te wensen over. De groeiende vraag naar wegtransport en het dreigende tekort aan chauffeurs hebben daarin geen verandering kunnen brengen. Wat helpt wel om de marges van logistiek dienstverleners te verbeteren? Focus, innovatie, slimme tools, forecasting, maar bovenal: inzicht in het rendement.

Door Marcel te Lindert

Den Hartogh Logistics is gefocust op het transport van chemische vloeistoffen. Andere activiteiten zoals de opslag van chemicaliën of het reinigen van tankcontainers heeft de logistiek dienstverlener in de loop der jaren afgestoten. Activiteiten die het transport van chemische vloeistoffen versterken, zijn juist toegevoegd aan het dienstenpakket. ‘Denk aan het transport van chemische gassen en bulkproducten’, zegt Joep Aerts, business unit director liquid logistics van Den Hartogh.

Focus is belangrijk voor een hoog rendement. Logistiek dienstverleners met focus profiteren meer van de verworven kennis en ervaring. Daardoor ontwikkelen ze sterkere competenties, grotere netwerken en betere diensten. En omdat ze beter zijn in hun segment van de markt, kunnen ze gezondere marges realiseren. ‘Al onze activiteiten zijn gericht op full container loads. Daarvoor beschikken wij over 18.000 tankcontainers, 600 gascontainers en 7000 boxcontainers. Die containers vervoeren we via verschillende modaliteiten: via de weg, maar ook via het spoor of het water.’

Naast focus is het belangrijk om te weten welke activiteiten wel of geen geld opleveren. Den Hartogh maakt daarvoor gebruik van ‘activity based costing’. Voor elke activiteit zoals het transport van een tank- of gascontainer berekent de logistiek dienstverlener op voorhand wat de kosten zijn. Alle kostencomponenten, ook de indirecte kosten voor overhead, worden daarin meegenomen. Pas als bekend is welk deel van de totale kosten aan een activiteit kan worden toegerekend, is het mogelijk om een goede marge te bepalen. ‘Vervolgens is het zaak om te leren van de uitvoering. Kloppen de vooraf berekende kosten? De uitdaging voor het operationele team is om het team dat de kosten berekent slimmer te maken. Soms blijkt het voordeliger te zijn om een andere dan de vooraf bepaalde route te nemen. Maar het omgekeerde komt ook voor’, aldus Aerts.

Cost-to-serve

Den Hartogh Logistics is in financieel opzicht één van de best presterende logistiek dienstverleners van Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van Aeternus, specialist in bedrijfsfinanciering, onder de honderd grootste logistiek dienstverleners van Nederland. In deze ranglijst van Logistiek.nl staat Den Hartogh op plaats 46, maar in die van Aeternus op plaats 11.

Volgens Michael van Leeuwen maken maar weinig logistiek dienstverleners net als Den Hartogh gebruik van activity based costing. De oprichter en adviseur van ELC Netherlands houdt zich al 25 jaar bezig met deze kostentoerekeningsmethode, die rond de eeuwwisseling vanuit de academische wereld flink werd gepromoot. Pas de laatste jaren ziet hij meer belangstelling ontstaan voor activity based costing of cost-to-serve-analyses. ‘We dachten dat we twintig jaar geleden met deze methode eventjes logistiek Nederland gingen veroveren, maar dat viel tegen. Voor veel logistiek dienstverleners klonk activity based costing te ingewikkeld, te academisch. Met de huidige technologische mogelijkheden en onze snelle aanpak hebben we het toegankelijker gemaakt.’

De hernieuwde aandacht dankt Van Leeuwen voor een belangrijk deel aan de toenemende complexiteit, concurrentie en de schaalvergroting onder logistiek dienstverleners. Het aantal fusies en overnames is groot. ‘Logistiek dienstverleners hebben twee opties. Of ze groeien, of ze worden opgegeten. En een vervoerder die zijn omzet ziet groeien van 3 naar 11 miljoen euro, raakt op een gegeven moment de grip kwijt. Als hij tegelijkertijd ziet dat de marges nog steeds niet hoog zijn, is het tijd voor actie.’  … … …

data munitieMeer lezen?

Lees nu het complete interview digitaal>>

of

kies voor één van onze abonnementen >>

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Supply Chain Magazine 3 – 2019.