Damen ziet kansen in bouw van onderzeeërs met Saab

Damen Shipyards uit Gorinchem gaat samen met het Zweedse Saab onderzeeboten bouwen. Beide concerns hopen in de toekomst onderzeeërs aan de Nederlandse marine te kunnen leveren, maar gaan ook internationale opdrachten niet uit de weg, meldt het FD van 22 januari 2015.

Damen Shipyards, de grootste scheepsbouwer van Nederland, bouwde in een ver verleden ook al onderzeeboten, maar sinds de jaren ’90 is in Nederland geen onderzeeër meer in productie genomen. Saab nam vorig jaar zomer de Duitse onderzeebootbouwer Kockums over van staalconcern Thyssen Krupp, daartoe aangespoord door de Zweedse overheid, die nieuwe onderzeeërs bij voorkeur in eigen huis gemaakt ziet worden.

In ons land moet politiek Den Haag dit jaar een besluit nemen over een eventuele vervanging van de huidige vier onderzeeërs uit de Walrus-klasse. Deze boten zijn sinds begin jaren ’90 in gebruik en kunnen nog mee tot 2025. Defensie heeft hiervoor weliswaar 2,5 miljard euro gereserveerd, maar absolute zekerheid over de vervanging is er nog niet.

Toch zien Damen en het Zweedse defensieconcern goede toekomstperspectieven in de internationale productie van onderzeeboten, zo maakten ze vorige week bekend. Voor de vervanging van het Walrus-programma hebben Damen en Saab zelfs een exclusief samenwerkingsverband gevormd. Maar ze willen ook gezamenlijk meedoen aan andere, internationale tenders voor de bouw van onderzeeboten.

Acquisitie Kockums

Door de acquisitie van Kockums heeft Saab veel kennis opgedaan op het gebied van het ontwerp en de productie van onderzeeboten; kennis die bij Damen grotendeels verloren is gegaan. Hun gecombineerde vaardigheden, expertise en kennis op het gebied van R&D zullen de ontwikkelingen op het terrein van de bouw van onderzeeboten versnellen, menen Damen en Saab.

Scheepsbouwkundig ingenieursbureau Nevesbu uit Alblasserdam zal overigens ook bij de samenwerking tussen de concerns betrokken worden. En er zijn meer Nederlandse bedrijven die kennis hebben op dit gebied: het Twentse Thales bijvoorbeeld, en Imtech Marine, dat Nederlandse onderzeeboten een opknapbeurt geeft. Duitse en Franse bedrijven zijn momenteel internationaal gezien echter de grootste producenten van onderzeeboten.