Daimler start platform particuliere autoverhuur

Daimler komt met een platform waar Mercedes-eigenaren hun auto voor een paar dagen kunnen verhuren. Net zoals huizenbezitters hun woning een tijdje kunnen verhuren via sites als Airbnb, moet dat binnenkort ook mogelijk zijn voor hun auto’s, bericht het FD van 14 december 2016.

‘Croove’ draait sinds kort als pilot in München. Met het platform gaat Daimler de concurrentie aan met autoverhuurbedrijven als Six, Hertz en Europcar, die eigen auto’s hebben. Tegelijkertijd is het een poging van Daimler om te verhinderen dat het Franse Drivy, waarop deelnemers elkaars auto’s kunnen huren, groot wordt in Duitsland.

Groeiende autoverhuurmarkt

Met name de reguliere autoverhuurmarkt heeft aantrekkingskracht op de autobouwer uit Stuttgart. Jaarlijks wordt er wereldwijd voor meer dan 70 miljard euro aan auto’s gehuurd – en die markt groeit. Het achterliggende idee is dat autobezitters graag iets willen bijverdienen aan hun auto, die gemiddeld 95 procent van de tijd stil staat.

Bij het platform aangesloten leden mogen hun huurprijs zelf bepalen, maar de bedoeling is wel dat een klant voor twee dagen huur 20 procent goedkoper uit is dan bij een reguliere autoverhuurder. Daimler ontvangt voor de bemiddeling een derde van het huurbedrag. De pilot is momenteel nog klein van opzet, met 200 klanten die samen honderd auto’s delen.

Uber van de autoverhuurmarkt

De ambities van Croove zijn groot. Het streven is het platform tot het meest waardevolle autoverhuurmerk ter wereld te maken, zeg maar de Uber of Airbnb van de autoverhuurmarkt. Met ingang van 2018 wil Daimler het platform ook internationaal uitrollen, mogelijk met aankopen van soortgelijke bedrijven in China en de Verenigde Staten.