DAF zette na faillissement grote stappen in organisatie rond de productie

DAF

DAF is naarstig op zoek naar 350 extra medewerkers om de productierecords bij te kunnen benen. Het Eindhovense bedrijf floreert weer. Hoe anders was dat precies 25 jaar geleden, toen het faillissement van de autofabrikant werd uitgesproken. In de organisatie rond de productie werden sindsdien grote stappen gezet, meldt medewerker Rinus van den Boomen in het AD.

De 58-jarige Van den Boomen merkt het in zijn baan op de kwaliteitsdienst. Hij bewaakt de kwaliteit van het werk van vier teams die leidingen en bedradingen in de vrachtwagens monteren. Het productiesysteem van de in 1996 aangetreden nieuwe Amerikaanse eigenaar Paccar wordt door hem geroemd.

‘Fouten worden nauwelijks nog gemaakt. Onderdelen worden direct aan de productielijn geleverd. Belangrijk is waar je het materiaal neerzet. Voor wielmoeren moet je geen 10 meter hoeven lopen. Door de afstanden te verkleinen, kun je veel winnen. We maken duizenden onderdelen voor een vrachtwagen. Als je daarin een slag kunt maken, is dat gigantisch belangrijk.’

Pas bouwen als order binnen is

Wat ook veranderd is, is dat DAF tegenwoordig zijn trucks pas bouwt als de order binnen is. Dat was vóór het faillissement wel anders. Toen was op voorraad produceren nog de gewoonte en stond het bedrijfsterrein in Eindhoven vol nieuwe vrachtwagens, wachtend op een klant.

Van den Boomen heeft er inmiddels veertig dienstjaren op zitten. En hij vertrouwt erop bij DAF ook zijn pensioen te halen. Bij economische tegenwind valt de autofabrikant ook niet meer zomaar om, werd duidelijk tijdens de crisisjaren na 2008. ‘Klanten blijven geloven in ons product. We maken een klasse-auto.’

Bron: AD