DAF maakt complexe transportplanning overzichtelijk

Complexiteit en maatwerk zijn de sleutelwoorden die de productielocaties van DAF Trucks in Eindhoven, Westerlo en Leyland kenmerken. De wens om continu te blijven verbeteren, leidde tot de aanschaf van Transporeon en Ticontract. De uitrol van beide platformen bracht meer efficiëntie dan Janco Spiekhout (foto), verantwoordelijk voor de afdeling Logistic Innovations, vooraf kon inschatten.

De inbound- en outbound-stromen op de Eindhovense productiesite van DAF Trucks foutloos organiseren, is geen eenvoudige opgave. De site beslaat ruim 1 miljoen vierkante meter. Met het oog op de groeiambitie van DAF was het echter noodzakelijk het in eigen huis ontwikkelde transportmanagementsysteem (TMS) verder te optimaliseren.

Spiekhout koos ervoor om vrijwel de complete Transporeon-group supply chain-oplossing te implementeren. Daarmee verwerkt DAF een breed pakket aan activiteiten: van de transportplanning van de leveranciers van DAF tot de transportallocatie, en van executie tot self-billing. Daarnaast wordt ook de Time Slot Management-module gebruikt.

Complexiteit

De complexiteit van het transportmanagement bij DAF zit hem zowel in de grote aantallen goederen en leveranciers als in de gefinetunede productieoperatie. ‘Het is vrijwel onmogelijk om al deze stromen handmatig te beheren. De implementatie van de Transporeon-software betekende daarom een enorme verandering in het werkpakket van personeel en planners. We hebben deze werkzaamheden eenvoudiger en volledig transparant kunnen maken’, aldus Spiekhout.

De transportplanning aanpassen was ook om een andere reden noodzakelijk, stelt Spiekhout: ‘We dienen SOX-compliant te zijn. Dat betekent dat de persoon die de transporten plant niet dezelfde persoon mag zijn als degene die aangeeft dat het transport is uitgevoerd. Aan die eisen voldoen we nu absoluut.’

Inzicht in de vervoersstromen

DAF TrucksDAF Trucks zet Transporeon in om inzicht te verkrijgen in de vervoersstromen op de productielocaties en onderweg, om de tijdslots bij de inkomende en uitgaande zendingen te beheren en om transportdata en -prestaties te verzamelen en te presenteren. In combinatie met Ticontract ontstaat vervolgens ook direct zicht op de kosten.

‘Gezeur’ over wachturen en facturen behoort volgens Spiekhout tot het verleden. Alle bewegingen en bijhorende tijden zijn vastgelegd. ‘Wachturen kennen we eigenlijk nauwelijks nog.’ DAF Trucks heeft wat hem betreft zijn werking naar vervoerders toe duidelijk verbeterd. ‘We hebben als bedrijf de basis gelegd om beter met vervoerders samen te werken.’