Cyberaanval wake-upcall voor Rotterdamse haven

brexit

De cyberaanval op de containerterminal van APM op 27 juni 2017 toont de keerzijde van de digitalisering. Voor de haven van Rotterdam is de cyberaanval ‘een harde wake-upcall’, zegt directeur Bas Janssen van ondernemersorganisatie Deltalinqs in het FD van
30 juni 2017.

Bij de hack eind juni werd maar één van de terminalbedrijven op de Tweede Maasvlakte getroffen, goed voor een derde van de totale containeroverslag in Europa’s grootste haven. De logistieke gevolgen waren daardoor nog te overzien. Waren de twee andere terminalbedrijven ECT en RWG ook geraakt door de gijzelsoftware, dan zouden de gevolgen echter desastreus geweest zijn.

Volgens havenonderzoeker Bart Kuipers van de Erasmus School of Economics is de haven tegenwoordig ‘totaal aan IT overgeleverd’. En de afhankelijkheid van technologie zal in de toekomst alleen maar toenemen, want de Rotterdamse haven wil door verdere digitalisering ‘de slimste haven’ van de wereld worden. ‘Bovendien zijn er onderzoeken naar autonoom varen en het gebruik van slimme containers’, aldus Kuipers in het FD.

Digitale kwetsbaarheid

Bas Janssen van Deltalinqs is van mening dat bedrijven weliswaar een eigen verantwoordelijkheid hebben, maar dat het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) wel een coördinerende taak heeft om de bedrijven bewust te maken van hun digitale kwetsbaarheid. ‘Grote bedrijven weten dat wel, maar er zitten in de haven ook veel mkb-bedrijven. Hoe hebben die hun zaken voor elkaar? Er moet kennis worden gedeeld.’

Havenonderzoeker Kuipers denkt dat HbR in ieder geval risicoanalyses dient te maken en scenario’s moet ontwikkelen. ‘Vooral waar het de publieke netwerken zoals havencommunicatie en de dienstverlening (loodsen, sleepboten, radarposten) betreft, heeft de havenbeheerder een cruciale rol.’ Havenmeester René de Vries, sinds vorig jaar ook cyber resilience officer van het Havenbedrijf Rotterdam, heeft er dus een mooie taak bij.