Cruciale rol voor internet bij Ahold

Welke richting gaat Ahold op in het het tijdperk van Dick Boer? De vraag die beleggers bezighoudt sinds de boekhoudfraude van begin deze eeuw. Na twee opvallende aankopen, die van internetwinkel Bol.com en 82 winkels van C1000 en Jumbo, lijkt het zelfvertrouwen terug te zijn. Dat meldt het FD van 14 juni 2012.

In de toekomst moet Ahold blijven groeien, blijven vernieuwen en blijven zoeken naar wat klanten willen. In de visie van Boer neemt vooral internet een cruciale plaats in. Sinds vorige maand is de overname van Bol.com afgerond.

Bol.com
Boer is terughoudend over hoe de samenwerking, waar moeder- en dochterbedrijf achter de schermen aan werken, er precies uit komt te zien. Hij wil wel kwijt dat er komend najaar wordt begonnen met een eerste afhaalpunt, waar consumenten de bij Bol.com bestelde spullen (zonder bezorgkosten) kunnen ophalen.

Verder ziet Boer mogelijkheden om combinaties te maken van koken en huishouden door samenwerking tussen Bol.com en drogisterijdochter Etos. ‘We hebben een goed plan liggen om de groei van Bol.com te versnellen maar niet vandaag.’

Levensmiddelen
Vast staat dat supermarktketens in Nederland een inhaalslag hebben te maken. Bij de online verkoop van levensmiddelen hebben de supermarktketens volgens Boer de beste kaarten. ‘In food is de logistiek superbelangrijk en veel leveranciers hebben dat nooit voor elkaar gekregen. Dat beheersen retailers heel goed.’

Duitsland
Met 850 Albert Heijn-zaken in Nederland is de grote groei er hier wel uit. Behoedzaam opereert Boer vooralsnog met zijn expansieplannen in de buurlanden van België en Duitsland. In België heeft Albert Heijn nu vijf zaken geopende, met een ambitie van zeker vijftig zaken tot 2016. In de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen wordt komend jaar met de eerste inloopzaak ‘Albert Heijn to go’ gestart. Dat aantal moet oplopen tot honderdvijftig in Europa.