Coolblue krijgt holistische benadering retourproces

Coolblue

‘Alles voor een glimlach’ is het motto van Coolblue. En dat moet ook gelden voor het retourproces. Want met de groei van e-commerce komt ook onherroepelijk de uitdaging om de logistiek van retouren efficiënt te organiseren. Inther Group gaat dit jaar samen met Coolblue de uitdaging aan dit proces te verbeteren. Daarbij wordt gekozen voor een holistische benadering.

Coolblue staat te boek als een zeer klantgericht bedrijf. In Nederland, maar ook in België en Duitsland. De online retailer heeft een eigen infrastructuur met eigen klantenservice, eigen bezorging, eigen installatie, eigen reparatie én eigen fysieke winkels. Door de groei van e-commerce steeg ook het aantal retourzendingen en dat vroeg om een nieuwe aanpak. Het bedrijf vroeg Inther Group, gespecialiseerd in automatiseringsoplossingen voor magazijnen, daarbij om hulp.

Waar in de meeste gevallen de systeemoplossing van Inther het proces van orderverwerking volgt, lag er in dit project de uitdaging om een oplossing te realiseren die het omgekeerde proces perfect kon managen. De hybride oplossingen van Inther lenen zich daar volgens CEO Martijn Herder uitstekend voor. ‘Door de holistische benadering van het retourproces hebben wij samen met Coolblue een uniek retourconcept uitgewerkt. Hiermee ontstaat er structuur, rust en efficiency in een van nature chaotisch proces.’

Retourproces Coolblue

Producten kunnen om verschillende redenen retour komen. Afhankelijk daarvan moeten deze op verschillende manieren worden verwerkt in het retourproces van Coolblue. Alle geretourneerde producten worden later dit jaar daarom bij binnenkomst separaat in een bak over Inther Conveyor Equipment naar twee verdiepingen getransporteerd. Afhankelijk van de benodigde activiteiten wordt de bak vervolgens naar het juiste, daarvoor ingerichte werkstation gestuurd.

Voor een optimale balans van de werklast bij deze bijna honderd stations wordt het hele proces gekoppeld aan een shuttlesysteem, waarmee bakken tijdelijk gebufferd kunnen worden. Vanuit de shuttlebuffer worden de retouren vervolgens gesorteerd en naar de juiste bestemming in het magazijn gebracht. Dit shuttlesysteem is bijzonder omdat er drie verschillende bakmaten in één gang opgeslagen kunnen worden. Hierdoor kan Coolblue een groot scala aan retouren verwerken.

Met deze oplossing voorziet Inther Coolblue begin 2022 van een geïntegreerd systeem voor transport, routering en opslag van retouren.