Containerrederijen in zwaar weer door overcapaciteit

De aanhoudende overcapaciteit in de containervaart in combinatie met de achterblijvende groei van de handel zorgt ervoor dat de tarieven onder druk blijven staan. Als gevolg daarvan zijn de grote containerrederijen in zwaar weer beland. Dat meldt FD van 5 mei 2015.

De exporttoename vanuit China en andere Aziatische landen valt tegen, zo laat een directeur die anoniem wil blijven, weten. De groei is onvoldoende om de toename van de scheepscapaciteit te compenseren. Rederijen bouwen steeds grotere schepen en die komen bovenop de al bestaande overcapaciteit. Tegelijkertijd worden er betrekkelijk weinig schepen uit de vaart gehaald.

Als de containertarieven nog verder dalen in de komende weken, dan levert dat op termijn een groter probleem op voor de rederijen. Bedrijven zoals Philips en Unilever, die doorgaans voor langere tijd vervoersprijzen afspreken, zullen wellicht een verlaging gaan eisen bij nieuwe onderhandelingen.

De hoop is gevestigd op een Europese opleving en snel herstel van de Chinese export. Samenwerking tussen rederijen (waarbij schepen en dus kosten worden gedeeld) vindt wel plaats, maar heeft tot dusver geen bewezen successen opgeleverd.