Consument vindt online bestelgemak belangrijker dan prijs

online bestelgemak

Ruim driekwart van de Nederlanders vindt het gemak waarmee online besteld kan worden belangrijker dan de verkoopprijs. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van verpakkingsbedrijf DS Smith. Daarnaast wil de consument makkelijk te openen en sluiten verpakkingen en is te véél verpakkingsmateriaal Nederlanders ook vaak een doorn in het oog.

Zowel in Nederland als in België staan het bestelgemak, de productprijs en een korte levertijd in de top-3 van belangrijkste factoren bij het doen van een online aankoop. Anders dan gedacht blijken Nederlanders meer waarde te hechten aan bestelgemak dan aan de laagste prijs. Bij onze zuiderburen is dat overigens anders: zij kiezen wél voor de laagste prijs. Van de ondervraagde Nederlanders zette 78 procent de factor bestelgemak in de top-3, gevolgd door de prijs van het product (74%). Op de derde plaats komt een korte levertijd; 64 procent van de respondenten noemt dat een belangrijke factor bij het doen van online aankopen.

Het onderzoek wijst verder uit dat klanten een hekel hebben aan het gebruik van te grote verpakkingen voor kleding en schoenen. Die ergernis gaat zelfs zo ver dat wanneer een webwinkel meerdere keren een bestelling in onaangepaste verpakking verstuurt, één op de tien e-shoppers niet opnieuw bij hetzelfde bedrijf wil bestellen. Bovendien geeft zes op de tien consumenten aan liever minder verpakking te zien en daar zelfs voor te willen betalen. Zo is 25 procent bereid meer te betalen voor een stevigere doos en wil bijna 16 procent van de ondervraagden best meer geld uitgeven voor makkelijk hersluitbare verpakkingen, zodat ze eenvoudig te retourneren zijn.

Een derde van de verpakkingen loopt schade op

Een andere opvallende bevinding uit het onderzoek is dat drie op de tien consumenten aangeven in het afgelopen jaar een beschadigd pakket te hebben ontvangen. Ook komt het voor dat het product nog heel is, maar de verpakking beschadigd. Zowel schade aan de doos als aan de inhoud blijkt grote gevolgen te hebben voor de klantentrouw. Een verrassend hoog percentage Nederlanders blijkt schade aan een pakket reden genoeg te vinden om de webshop de rug toe te keren (38%). Vaak melden ze hun ongenoegen overigens niet aan de e-tailer, maar delen ze hun ervaringen wel met anderen (30%), hetgeen reputatieschade veroorzaakt. Schade aan verpakkingen belast daarnaast ook het fulfillmentproces en doet de omzet krimpen.