Supply Chain Complexiteit stuwt vraag om advies – SCM Consulting Metrokaart 2018-2019

Metrokaart 2018

De groei van Nederlandse adviesbureaus stijgt uit boven die van ons BNP vanwege digitalisering bij bedrijven en daarmee gepaard gaande transformaties. Uit de jaarlijkse analyse van de Nederlandse adviesmarkt door Supply Chain Magazine blijken projecten in Sales & Operations Planning en het netwerkontwerp het meest frequent. Projecten in Predictive Analytics en het gebruik van big data in de supply chain zijn sterk in opkomst. Het aantal supply chain-consultants blijft groeien in Nederland.

Door Martijn Lofvers

De adviesbranche in Nederland doet het economisch goed. Volgens een financiële analyse van het FD is bij zowel KPMG, EY, Deloitte als PwC de omzet in advies de afgelopen drie jaar snel gegroeid. Deze zogeheten ‘Big Four’ realiseerde afgelopen jaar een omzetgroei van 7,4 procent. Deloitte boekte over de afgelopen twee jaar zelfs een groei van 43 procent. De vraag naar consultancy is de afgelopen tijd sterk toegenomen vanwege de economische groei in Nederland en daarnaast door de ingrijpende transformaties als gevolg van digitalisering.

Uit cijfers van adviesbureau Berenschot en het online platform Consultancy.nl hadden de adviesbureaus in Nederland het het afgelopen jaar het drukst met de focusgebieden van strategie en van supply chain plus inkoop en schreven respectievelijk 88 en 87 procent van de adviesbureaus hierin overuren. Lean Management en Data Analytics kwamen bijna onderaan de lijst met toch respectievelijk nog 72 en 70 procent.

Metrokaart Consulting

Vrijwel alle ondervraagde adviesbureaus met een supply chain-praktijk in Nederland zijn gegroeid in het aantal consultants. Zowel de grote bedrijven als de gespecialiseerde nichebedrijven groeien op een organische manier. Maar ook de detacheringsbureaus van interim-supply chain professionals, zoals Yacht, DPA en NRG-Office, zijn hard gegroeid het afgelopen jaar.

De zesde editie van de SCM Consulting metrokaart NL is gebaseerd op input van Nederlandse adviesbureaus. Een combinatie van het aantal voltooide consultancyprojecten, het aandeel per omzet voor elk specifiek adviesgebied, de grootte van het bureau en de mate van specialisatie bepaalt of een bedrijf een metrostation op de betreffende lijn krijgt als teken van hierin bewezen ervaring.

Voor elk specifiek adviesgebied werd de adviesbureaus ook gevraagd welke drie concurrenten ze het vaakst tegenkomen in pitches. Bedrijven die elkaar het vaakst noemen, bevinden zich het dichtst bij elkaar op de kaart. Als resultaat laat de metrokaart verschillende clusters zien: de Big Four in het accountantsgebied, de technologiegeoriënteerde bureaus en de bekende managementconsultants. Op de rest van de metrokaart staan de gespecialiseerde supply chain-adviesbureaus in verschillende vormen en maten.

Download: SCM Consulting Metrokaart 2018-2019

[recaptcha]