Concurreren in de nieuwe wereld

Bijna tachtig supply chain professionals kwamen op 27 augustus 2014 bijeen om met elkaar de laatste ontwikkelingen op het vakgebied te delen onder het genot van een gastronomisch vijfgangendiner. Tussen de gangen door vertelden experts in korte pitches de trends die zij signaleren binnen hun eigen specialisme in supply chain management.

Nabij de oude en pittoreske dorpskern van Soest had Supply Chain Magazine weer een prachtige locatie gevonden om het vakantiegevoel nog wat te verlengen. De zon was de hele dag te zien en de temperatuur liep dusdanig op dat het haast leek op een herstart van de zomer. Sam, volgens dagvoorzitter Martijn Lofvers (Supply Chain Magazine) ‘het culinaire wonder van Wijnboerderij Soest’, vertelde dat zijn vak gaat om de ideale combinatie van spijzen en wijn te vinden zodat mensen alle facetten van de spijzen kunt proeven, zonder dat de wijn ondersneeuwt. Verdere toelichting werd bij het serveren van iedere gang gegeven. Kortom, alle ingrediënten waren aanwezig om in ontspannen sfeer te ontdekken welke trends de komende tijd de meeste impact op de supply chain zullen hebben.

Trenddiner 2014Oskar Verkamman van Inspired-Search beet het spits af. Voor het derde achtereenvolgende jaar wist hij de aanwezige supply chain professionals te boeien met zijn pitch over de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt. Het eerste jaar vertelde hij over flexibilisering; vorig jaar over Generatie Y, een groep die langzamerhand toetreedt op de werkvloer. Dit jaar wijdde hij zijn voorgeschreven drie minuten aan het bouwen van succesvolle teams.

Succesvol team

De industrie standaardiseert, begint Verkamman zijn betoog. In een willekeurige laptop zijn de chips van Intel of AMD, de harde schijf is van Toshiba, Flextronics heeft het apparaat in elkaar gesleuteld en  UPS of DHL levert het af bij de consument. ‘Dus waar valt nog te onderscheiden?’, vraagt de recruiter zich hardop af. Het antwoord is volgens hem het ontwerpen van een succesvol team. ‘Als een nieuw persoon wordt gerekruteerd op een functioneel profiel van het zittende team, dan krijg je alleen maar  meer van hetzelfde. Je moet echter rekening houden met de status van de supply chain en je afvragen welke aanvullende vaardigheden je voor een bepaalde uitdaging nodig hebt. Je dient ervoor te zorgen dat er variëteit in de persoonlijke profielen zit en de manier waarop ze met elkaar communiceren. Als je alleen maar analisten in een salesteam hebt, dan gebeurt er weinig. Bouw je team vanaf het begin optimaal op’, luidt het advies van Verkamman.

……..

14SCM06CoverHet volledige artikel is verschenen in Supply Chain Magazine 6 – oktober 2014

>> Neem nu een digitaal abonnement om het volledige artikel te lezen

>> Bekijk hier de foto’s