Concurrentiepositie haven onderuit door prijsverhoging trein

goederenvervoer

De concurrentiepositie van de Rotterdamse haven wordt bedreigd omdat de vergoeding voor het gebruik van het spoor flink omhoog gaat. Daarmee wordt het veel duurder om zware containertreinen te laten rijden vanaf de Maasvlakte dan vanuit Belgische of Duitse havens, stellen brancheorganisatie KNV en goederenvervoerder DB Schenker in het FD van 28 augustus 2015.

De problemen vloeien voort uit een recent besluit van de mededingingsautoriteit ACM. Die is van mening dat netbeheerder ProRail een wijziging moet aanbrengen in de manier waarop de vergoeding voor gebruik berekend dient te worden.

ACM eist van ProRail dat het een aparte vergoedingscategorie invoert voor lichtere treinen. Omdat de totale vergoeding wel op hetzelfde niveau moet uitkomen, betekent dat dat vooral de goederenvervoerders veel dieper in de buidel moeten gaan tasten.

Voor dit jaar gold al een verhoging van 10 procent, eind van het jaar komt daar nog eens bijna 7 procent bij. ‘En naast de spoorvergoeding liggen ook de algemene treinkosten al hoger dan in het buitenland’, meldt directeur Ad Toet van KNV in het FD.

Geen trein meer over de Betuweroute

‘Dit heeft dramatische gevolgen’, zegt een woordvoerder van DB Schenker, de grootste goederenvervoerder op het Nederlandse spoor. ‘Straks rijdt er geen trein meer over de Betuweroute.’ Ook Havenbedrijf Rotterdam (HbR) schaart zich achter de kritiek. ‘De verhoging staat haaks op de ambitie om het spoorgoederenvervoer te laten groeien’, klinkt het daar.

Voor HbR komt de verhoging extra ongelegen omdat het bedrijf vanwege milieuredenen het aandeel van het spoorvervoer sterk wil laten stijgen. Daar komt bij dat Rotterdam zijn achterland voor het containervervoer wil vergroten naar Zuid-Duitsland en Oostenrijk; bestemmingen die alleen per spoor efficiënt te bereiken zijn.

Aangenomen wordt dat KNV en DB Schenker inmiddels naar juridische mogelijkheden kijken om de in hun ogen ‘draconische’ kostenverhogingen ongedaan te maken. Ook eist DB Schenker volgens het FD ingrijpen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.