Concurrentie maakt het FrieslandCampina moeilijk in China
FrieslandCampina heeft het onverwacht moeilijk in China. Door sterke prijsconcurrentie maakt het zuivelconcern momenteel even een zware tijd door. Dat meldt het AD op 31 augustus 2017.
In het eerste halfjaar van 2017 daalde de afzet van kindervoeding van FrieslandCampina in China flink en stabiliseerde de omzet. Wel namen de opbrengsten van het zuivelconcern over de hele linie toe. Volgens topman Roelof Joosten is er sprake van een overgangsperiode in het Aziatische land.
Na een reeks schandalen met kindervoeding is er nu strengere wetgeving in de maak in China. Als gevolg daarvan krijgen met ingang van 2018 circa 1200 rivaliserende merken vermoedelijk geen goedkeuring meer. Om van hun voorraden af te komen, zetten zij deze dit jaar nog goedkoop in de markt.
Eenkindpolitiek losgelaten
‘Daarna ziet het beeld er op de Chinese markt waarschijnlijk wel weer gunstig uit’, meldt Joosten in het AD. De vraag naar kindervoeding zal de komende jaren waarschijnlijk ook flink stijgen doordat het land de eenkindpolitiek heeft losgelaten. Op dit moment komt circa 5 procent van de omzet van FrieslandCampina uit China.
Azië wordt overigens een steeds belangrijkere markt voor FrieslandCampina, omdat de vraag naar zuivel in Nederland en de rest van Europa stagneert. Het concern speelt in op de grote vraag naar betrouwbare melk voor baby’s, nadat in 2008 een groot aantal kinderen overleed door de consumptie van melk die was aangelengd met giftig melamine.