Complexe ketens voor Leica geen probleem meer

[Partnercontent]

Microscopenproducent Leica Microsystems kent veel productie-, opslag- en verkooplocaties, met een intensieve onderlinge goederenstroom. Precies weten waar eindproducten en onderdelen zich bevinden is dan erg belangrijk. Met ShipitSmarter heeft het bedrijf dat voor elkaar gekregen.

Josef Horstmann, Director Global Supply Chain:
“Vrachtkosten worden met 8 a 10% gedrukt, maar de voordelen van procesverbetering in de keten zijn nog belangrijker”

Leica Microsystems maakt hoogwaardige microscopen voor universiteiten, ziekenhuizen en onderzoeksinstituten. Met vertegenwoordigingen in 100 landen, productielocaties in 7 landen (waaronder China) en verkoop- en serviceorganisaties in 19 landen kent het bedrijf een complexe verzameling interne en externe logistieke ketens. Josef Horstmann, Director Global Supply Chain, was er zelf ook door verrast toen hij bij het bedrijf in dienst kwam. Hij zag vrij snel dat de oplossing van ShipitSmarter die toen op enkele locaties werd gebruikt, een bredere inzet verdiende.

“Dat elke zending van onderdelen of eindproducten met ShipitSmarter zichtbaar is, helpt ons enorm, maar het feit dat iedereen over de wereld nu hetzelfde systeem gebruikt – en dus niet verschillende bookinggereedschappen voor verschillende forwarders – maakt het nog veel makkelijker. Met deze standaardaanpak kun je verschillende vervoerders uitkiezen voor het verzenden van bijvoorbeeld bepaalde reserveonderdelen die ergens ter wereld liggen opgeslagen en snel naar een serviceafdeling toe moeten. Zo kun je ook de kosten beter onder controle houden.”

Samenwerking van ketenpartners
Horstmann schat dat momenteel zo’n 60 procent van alle transportuitgaven al via ShipitSmarter verlopen; eind 2011 moet dat tussen de 80 en 90 procent liggen. “We schatten dat de implementatie de vrachtkosten met 8 á 10 procent drukt, maar de voordelen die we van de procesverbeteringen hebben zijn veel belangrijker. Voor Leica betekent dat een hoop geld.” Hij merkt vooral bij het boeken van een zending in één keer de salesmensen, de servicetechnici, de planners en andere betrokkenen worden geïnformeerd, zonder aanvullende inspanning. “Het voorkomt ook een hoop email en telefoontjes, omdat mensen het systeem volledig vertrouwen.” Bij Leica Microsystems gebruikt bijna iedereen het systeem via de browser, vaak via het eigen intranet, waarbij geen extra inlog nodig is.

Het online TMS van ShipitSmarter is bij Leica Microsystems overal vrij diep met het SAP-systeem van het bedrijf geïntegreerd, via een standaard integratieinterface. “Het is nu min of meer onderdeel van het bedrijfsproces ‘zending boeken’.” Dat een dergelijke integratie – die de eerste keer wel wat werk kost – niet per se nodig is, was voor de Leica-directie in Duitsland een belangrijk argument voor de bredere inzet. “Je bent flexibel in de beslissing hoe diep je ShipitSmarter laat werken met je andere systemen. En je kunt desnoods iets met de hand invoeren.” En die flexibiliteit geldt dus ook voor de forwarders die Leica inschakelt.

Visibility leidt tot optimalisatie Het consolideren van zendingen is belangrijk in de logistieke ketens van Leica. “Die directe zichtbaarheid van zendingen laat je ze beter analyseren en daardoor zie je meer consolidatiemogelijkheden.” Ook met ‘second leg labeling’ is Horstmann erg ingenomen. Daarbij wordt een zending ingepland van begin tot eind, inclusief het deel ná de consolidatie. “Dan kun je de vervoerder al verwittigen dat er iets op het vliegveld aankomt om op te pikken voor directe aflevering. Daarvóór stonden de goederen soms een week op het vliegveld omdat we dat nog moesten organiseren. Nu gaat het naadloos en met minder inspanning.”