Complexe distributieketen Detailresult gebaat bij nieuwe software

Retailer Detailresult Groep is live gegaan met een Star Flow-oplossing van Yellowstar Solutions. De distributieketen van Detail-result is complex, met diverse distributie-stromen en meerdere productcategorieën. Producten die ook nog eens deels gekoeld of ingevroren vervoerd moeten worden. Met Star Flow slaagt het bedrijf er echter in de vereiste vertaalslag te maken tussen het WMS en de aanwezige Ortec-applicaties.

‘We beschikken over diverse distributiecentra, over enkele productiebedrijven en over diepvriestransport. Op orderniveau hebben we rekening te houden met transitostromen van leveranciers, die zijn geïntegreerd in onze stromen van en naar de dc’s. Het is al met al een erg ingewikkeld logistiek landschap, dus een goede integratie tussen de IT-systemen was absoluut nodig’, schetst Fergus Hoedeman, directeur ICT & Logistiek bij het bedrijf achter de supermarkten Dirk en DekaMarkt, het plaatje.

‘We hebben er even over nagedacht om deze software voor het maken van de vertaalslag tussen WMS en TMS zelf te ontwikkelen, maar zijn tot de conclusie gekomen dat het beter was om de markt op te gaan en hebben vervolgens gekozen voor het voor-gedefinieerde logistieke/supply chain management-datamodel van Yellowstar’, aldus Hoedeman. Met Star Flow zijn data uit de dc’s, de productielocaties, de vaste leverschema’s en de real-time winkelvraag uit de software voor herbevoorrading op elk gewenst moment in te zien.

Papierstromen uit de processen gehaald

De koppeling tussen WMS en de routeapplicaties zou primair tot tactische en strategische voordelen moeten leiden. ‘Toch bleek na verloop van tijd dat er ook vooral operationele voordelen te behalen waren’ zegt Hoedeman. ‘De operatie kan dankzij Star Flow beschikken over meer managementinformatie dan voorheen. De koppeling van de data uit meerdere systemen zorgt er ook voor dat we de papierstromen uit de processen hebben kunnen halen’, aldus de directeur ICT & Logistiek van Detailresult.

Hij is zeer te spreken over de samenwerking met Yellowstar. ‘De implementatie verliep goed en er was een open contact over zaken die goed en minder goed gingen.’ Dat Detailresult veel in Excel werkte, zorgde bijvoorbeeld voor vertraging. ‘Doordat we alle specifieke situaties in Excel hadden vastgelegd, vergde dit tijdens de implementatie veel omzetwerk. Additionele eisen van onze kant zorgden ook voor wat extra ontwikkelwerk. Onze chauffeurs kenden de laadvolgordes wel, maar het systeem moest die natuurlijk ook kennen.’