‘Cold chain-sector moet aan de bak. En rap ook’

cold chain

De cold chain-sector onderschat de invloed van last mile delivery, Good Distribution Practice (GDP) en global warming. De druk van deze grote veranderingen in de koelketen wordt in de sector nog niet gevoeld en zorgt voor een groot gebrek aan efficiency in bestaande supply chains. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Cold Chain Change’ van leverancier VebaBox Cool Solutions.

VebaBox noemt de uitkomst van het onderzoek ‘opvallend’, gezien de steeds hogere eisen die gesteld worden aan productveiligheid, de verregaande wensen van de consument en de verwachte wereldwijde verdrievoudiging van geconditioneerd vervoer.

Als belangrijkste industrietrends noemen de ondervraagden de strengere eisen vanuit wet- en regelgeving, evenals een verhoging van de kosten. Ook de grote toename in eisen en wensen van de consument en de toegenomen aansprakelijkheid voor fabrikanten worden als trends bestempeld.

Hoewel de sector zich dus bewust is van de impactvolle marktontwikkelingen, heeft slechts 25 procent van de organisaties een strategisch plan om met deze veranderingen om te gaan. ‘Het is een zorgwekkende conclusie dat de urgentie voor een strategische benadering van de cold chain ontbreekt. Zeker omdat er zoveel externe factoren invloed hebben op bestaande processen’, aldus managing director Roland van de Ven van VebaBox. ‘De sector moet aan de bak. En rap ook.’

Uitdagingen leiden niet tot reserveren van budget

De veranderingen in de markt zorgen voor tal van uitdagingen. Zo laat de helft van de respondenten weten te worstelen met de balans tussen kosten en excellente customer service. Klanttevredenheid en omgaan met aangescherpte wetgeving zijn andere struikelblokken. Er is wel grote interesse voor investeringen om klanttevredenheid te bevorderen, evenals kwaliteit en veiligheid en, in mindere mate, duurzaamheid.

Toch reserveert maar 21 procent van de organisaties volgens VebaBox ook daadwerkelijk budget om deze uitdagingen het hoofd te bieden. En dat terwijl de groep koplopers die wél bewust bezig is met het optimaliseren van effectiviteit, in het onderzoek melding maakt van een optimaler en efficiënter ingericht proces, met daarin fors hogere klanttevredenheid, minder cold chain breaks en een focus op duurzaamheid.