Coen Meenhorst: specialist in de supply chain van stoelen

Coen Meenhorst (42) is al jaren actief in de stoelenbranche. Onlangs verruilde hij zijn functie van Operations manager bij Score voor de functie van chief operating officer bij ACP International.

Wat heb jij met stoelen?

‘Negentig procent van de mensen zit op zijn werk. Een dikke tien jaar geleden ben ik begonnen bij BMA Ergonomics en daar dachten we ooit de ultieme zithouding gevonden te hebben, maar de wereld verandert continu. Door de komst van tablets en smartphones verandert de zithouding van mensen bijvoorbeeld. Daarnaast gebruiken mensen allerlei hulpmiddelen die bepalend zijn, zoals polssteuntjes. En bij de Volkswagen-fabriek zitten mensen tegenwoordig ook op een krukje naast de productielijn. Bovendien gaat duurzaamheid een steeds grotere rol spelen. Een stoel gaat zo’n tien jaar mee. Er komt een moment dat producenten verantwoordelijk worden gehouden voor de producten die ze de markt in sturen. Wat kun je met de onderdelen van een stoel? Er moeten dus nieuwe oplossingen komen. Het is een boeiend vakgebied. Behalve misschien muziek maken – ik zing niet onverdienstelijk – zie ik mezelf niet uit deze business stappen.’

Hoe kom je bij ACP terecht?

‘Het producentenwereldje is klein en de directeur van ACP International, Barend Jan Kroese, was een bekende van me. Vanwege de aanhoudende crisis en de veranderende markt wilde hij het roer omgooien. ACP International groeit momenteel van een standaard componentenleverancier naar een co-maker voor stoelproducenten in Nederland en Europa. Hij vroeg mij om bij deze transformatie te helpen vanwege mijn ervaring aan zowel de klant- als leverancierskant. De timing was perfect. Bij Score had ik een leuke functie, maar ik ben redelijk ambitieus en ik kon daar niet vooruit in het tempo dat ik zou willen.’

ACP is maar een klein bedrijf…

‘We zijn inderdaad maar met zeven mensen. Een enorme overgang. Het is terug naar de basis, maar er is geen strikte functiescheiding, de lijnen zijn kort en er is ruimte voor organische groei. Ik ben persoonlijk wat minder van de strakke procedures en draai zaken graag naar mijn hand. Ik mag het bij ACP International zo inrichten zoals ik het zelf zou willen en het beleid bepalen. Het bedrijf hoeft dus niet per se van mezelf te zijn. De handel met China maakt de supply chain complexer. De uitdaging zit in het verkorten van de time-to-market, het standaardiseren van de operatie en een efficiencyslag te maken in de processen. Dat ik bij ACP International producten kan ontwikkelen samen met klanten is voor mij de kers op de taart.’