Coca-Cola koopt koffieketen Costa

Costa

Coca-Cola koopt de Britse koffieketen Costa Coffee. Costa wordt overgenomen van hotel-, coffeeshop- en restauranteigenaar Whitbread. Voor de Amerikaanse frisdrankproducent is de overname van de keten een goede aanvulling op het huidige drankenaanbod en verstrekt het Coca-Cola bovendien veel expertise over de koffie-supply chain.

Costa werd in 1971 opgericht door de broers Bruno en Sergio Costa. Whitbread verwierf de keten in 1995 en telde daar toen 19 miljoen pond voor neer. Destijds telde Costa 39 filialen. De afgelopen jaren breidde de koffieketen flink uit. Momenteel telt Costa dan ook meer dan 2400 verkooppunten in Groot-Brittannië; het bedrijf is actief in 31 landen. Daarnaast wordt via Costa Express koffie verkocht vanuit meer dan 8000 verkoopautomaten.

Mooie aanvulling

Volgens CEO James Quincey van Coca-Cola is de overname van Costa Coffee een mooie aanvulling op het huidige aanbod van zijn bedrijf. ‘Warme dranken vormen een van de weinig overgebleven segmenten van het drankenlandschap waar Coca-Cola geen wereldmerk in heeft. Costa geeft ons nu toegang tot deze markt met een sterk koffieplatform’, aldus Quincey. Overigens nam Coca-Cola recent ook al een minderheidsbelang in sportdrankfabrikant Bodyarmor.

Met de overname van Costa is een bedrag van 3,9 miljard pond gemoeid, omgerekend circa 4,4 miljard euro.