CO₂-metrokaart

CO₂-metrokaart

Het meten van de eigen CO₂-uitstoot lijkt onder consumenten populairder te zijn dan onder bedrijven. Volgens persbureau Bloomberg zijn smartphone-apps die de individuele CO₂-emissies van aankopen bijhouden erg in opmars. Zo verdienen gebruikers van de app Commons punten voor cadeaubonnen bij de aankoop van als duurzaam bestempelde producten. Het probleem is dat de gebruikte informatie over de CO₂-voetafdruk van deze producten volstrekt onvoldoende is, omdat de reële data over de complete supply chains tot en met de uiteindelijke levering aan de consument niet echt voorhanden zijn.

In Europa moeten naar schatting 55.000 ondernemingen, van kleinbedrijf tot grote, beursgenoteerde multinationals, vanwege de CSRD-richtlijnen de complete CO₂-uitstoot van hun producten gaan meten. En aangezien het grootste gedeelte van deze uitstoot buiten het eigen beheer van het bedrijf en elders in de keten wordt gegenereerd, de zogenaamde scope 3, is dit een hele opgave. Het maakt het meten van de CO₂-uitstoot niet echt populair onder bedrijven.

Booming markt supply chain sustainability software

Voor het berekenen van de scope 3 zijn gegevens over het daadwerkelijke energiegebruik van alle leveranciers, afnemers en logistiek dienstverleners in de complete supply chain noodzakelijk. Hiervoor hebben bedrijven softwareoplossingen nodig om al deze data te registreren, te analyseren en tenslotte te rapporteren aan de auditors. Deze markt van supply chain sustainability software lijkt dan ook booming. Het Engelse analistenbureau Verdantix ziet dit softwaresegment wereldwijd groeien van 1,7 miljard dollar in 2023 naar 7,7 miljard dollar in 2029.

Vanwege deze voorspelde goldrush schieten de nieuwe aanbieders van supply chain sustainability software met name in Europa en de VS als paddenstoelen uit de grond. De uiteenlopende overzichten van leveranciers – vooral die met bedrijfslogo’s – van advies- en analistenbureaus doen de zoekende partijen letterlijk duizelen. De verschillende benamingen van de softwarecategorieën in deze markt zorgen voor verdere verwarring. Een verwarring die de leveranciers ook niet bepaald ophelderen met hun veelal ronkende claims.

ESG IT Subway Map Europe

Sinds 2011 publiceer ik de Nederlandse en Europese markt van duidelijk gespecificeerde supply chain software (ERP, WMS, TMS, S&OP etc.) in een populaire IT-metrokaart. Voor deze nieuwe markt van CO₂-softwareoplossingen heb ik na veel research nu een eerste metrokaart gemaakt. Hopelijk maakt deze ESG IT Subway Map Europe het zoekende bedrijven gemakkelijker de juiste softwarepartner te vinden op hun reis naar duurzaamheid.

Martijn Lofvers, Chief Trendwatcher Supply Chain Media
martijn.lofvers@supplychainmedia.nl