Chinezen drijven overslag in Griekse haven Piraeus op

De Griekse malaise liet een flinke groei van de haven van Piraeus onverlet. Met dank aan de komst van de Chinese containerrederij Cosco. Momenteel is Piraeus in de containeroverslag zelfs de grootste groeier onder de Europese havens, bericht het FD van 4 maart 2016.

Dat het containervervoer flink toegenomen is, tonen cijfers op de site van onderzoeksbureau PortEconomics aan. In de jaren van 2008 tot 2015 steeg de overslag met 300 procent tot 3,3 miljoen teu, de standaardeenheid voor een 20-voetscontainer. Piraeus is als containerhaven inmiddels opgeklommen tot de achtste plek in de top-15. Rotterdam blijft de grootste in Europa met een containeroverslag van 12,2 miljoen teu in 2015.

Volgens Peter de Langen, hoogleraar transport en logistiek in Eindhoven, heeft Piraeus zijn groei volledig te danken aan rederij Cosco. Vóór de Chinezen er in 2009 hun opwachting maakten, gold Piraeus in de containersector als een onbeduidende haven. Met de komst van Cosco veranderde er veel. ‘De terminals zijn sterk gemoderniseerd, de productiviteit is omhoog gegaan’, alsdus De Langen.

Transshipment-haven

Cosco, die twee containerterminals in de Griekse haven exploiteert, gebruikt Piraeus voornamelijk als transshipment-haven. Dit houdt in dat containers van grote schepen worden overgeslagen naar kleinere schepen; die brengen de lading vervolgens naar bestemmingen in Italië, Turkije en het Zwarte-Zeegebied. De meeste containers komen Griekenland niet in, zegt de Eindhovense hoogleraar.

De invloed van Cosco op de Griekse haven zal de komende jaren vermoedelijk ook alleen maar groter worden. In januari werd de rederij gevraagd een meerderheidsbelang te kopen in het havenbedrijf van de stad: de Piraeus Port Authority. De verkoop van het overheidsbelang maakt deel uit van het privatiseringsprogramma dat Griekenland werd opgelegd door de EU, het IMF en de ECB.

Derde containerterminal

Voor een bedrag van 368,5 miljoen euro krijgt Cosco in twee fases een belang in het havenbedrijf van 67 procent. Daarnaast hebben de Chinezen beloofd nog eens 350 miljoen te investeren in de haveninfrastructuur. Eerder zegde Cosco al toe een derde containerterminal in Piraeus te zullen bouwen. Het Griekse parlement en de rekenkamer moeten overigens nog wel instemmen met de voorgenomen deal.