Chinees-Europese treindienst piekt door Covid-19

Nieuwe Zijderoute

De treindienst tussen Europa en China heeft door de Covid-19-uitbraak een recordaantal ritten uitgevoerd. Op dit moment staat de teller al op meer dan duizend diensten, met een totale lading van 1,923 miljoen ton. Daarmee is sprake van een stijging van 41,7 procent ten opzichte van vorig jaar. De duizendste rit vond zelfs 78 dagen eerder plaats dan in 2019. Dat meldt spoorwegexploitant China Railway Xi’an Group.

Sinds de lancering van de goederentreindienst tussen China en Europa in 2013 groeit het aantal deelnemende landen en bedrijven gestaag. De treinen, die vertrekken vanaf het startpunt van de zijderoute Xi’an, doen inmiddels meer dan veertig landen en regio’s aan. De spoorverbinding maakt zo nauwe economische en handelsbetrekkingen tussen China en Europa mogelijk. In april dit jaar werd nog een nieuwe route naar Barcelona geopend; een treindienst die achttien dagen duurt.

Als voorbeeld van de wijze waarop goederentreindiensten door bedrijven in heel Europa worden omarmd tijdens de coronacrisis, noemt China Railway Xi’an Group het Nederlandse GVT Intermodal. Zo vertrok op 26 april vanuit Xi’an een goederentrein met producten voor Longi Green Energy naar Tilburg. Eerder werden deze producten per schip vanuit de haven van Tianjin in China vervoerd, maar door de pandemie bood die verbinding, ook tijdtechnisch, geen zekerheid meer. GVT Intermodal vervoerde de producten daarom rechtstreeks via de treinen tussen China en Europa. Op die manier werden tijd én magazijnkosten bespaard.

Goederentreinen steeds populairder

General Manager Roland Verbraak meldt dat GVT Group of Logistics ruim drie jaar geleden voor het eerst gebruik is gaan maken van de Chinees-Europese goederentreindiensten. Vanaf vorig jaar liet GVT zelfs vijf treinen per week rijden. ‘Met de trein zijn we in staat om goederen in vijftien dagen te ontvangen, terwijl luchtvracht tien tot twintig dagen duurt en bovendien vier keer zo duur is. Hierdoor worden goederentreinen steeds populairder’, meent Verbraak.

Ook tijdens de huidige pandemie haalt GVT wekelijks nog altijd vijf à zes treinen met goederen vanuit China naar Europa. ‘De goederentreinen hebben ons in staat gesteld om tijdens de pandemie zo dicht mogelijk bij de normale gang van zaken te blijven. Ik twijfel er niet aan dat de toekomst rooskleurig is voor goederentreinen van China naar Europa, aangezien ook veel andere bedrijven de voordelen ervan beginnen te erkennen’, aldus Verbraak.

Duidelijke voordelen treindienst

Directeur Xinhuang van Xi’an Xinzhu Station van China Railway Xi’an Group meldt blij te zijn in deze stressvolle tijd veel bedrijven een oplossing te kunnen bieden. De goederentreindienst tussen China en Europa heeft volgens hem duidelijke voordelen en is het belangrijkste middel geworden om goederen tussen China en Europa te vervoeren. ‘We hebben onze activiteiten tijdens de pandemie op peil kunnen houden en hebben onze treindiensten zelfs uitgebreid door de intervaltijden te verkorten en nieuwe bestemmingen – zoals Barcelona – te bereiken’, aldus Xinhuang.