Checklist: Managen complete transportproces

Het uitbesteden en managen van transport is een complex proces. Het bestaat uit verschillende stappen met vaak elk hun eigen informatiebehoefte.

Tenders en ‘spot buying’

Veel bedrijven heronderhandelen jaarlijks de transportcontracten via tenders. De gebruikte tarieven bestaan vaak uit een basis plus zogenaamde ‘surcharges’ en zijn gebaseerd op volume, gewicht of soms weer andere kostendrijvers. Daarnaast doen bedrijven aan ‘spot buying’, veelal op incidentele basis.

Track & Trace

Als opdrachtgever van transport (verlader) wil je weten waar zowel de ingaande als uitgaande zendingen zijn. Track & Trace-functionaliteit moet het magazijn en de productieafdeling op de hoogte houden wanneer bestelde goederen arriveren en wanneer verzonden goederen aangekomen zijn.

Matchen van facturen

Het sluitend krijgen van het complete proces van het contracteren van een transporteur tot en met de gecheckte facturatie is complex. Veel opdrachtgevers krijgen te maken met maandelijkse onvoorspelbare vrachtfacturen die moeilijk zijn te matchen met inkooporders. Een voorberekening in combinatie met een leveringsbewijs (Proof-of-Delivery) en een factuur kan dit proces verbeteren en een 3-way match opleveren.

Softwareleverancier Transparix en Supply Chain Media hebben een checklist gemaakt over het Purchase-to-Pay-proces voor transport. Beantwoord de volgende tien vragen en ontdek in hoeverre u uw transportmanagement onder controle heeft. De uitkomsten geven weer in welke mate u verbeteringen aan kunt brengen.

Download: Checklist Purchase-to-Pay-proces voor transport