Checklist: Logistiek verzendproces voor de webshop

Logistieke verzendprocessen zijn vaak complex. U heeft te maken met een groot aantal vervoerders, verschillende labels, rapportages, pakbonnen en berichtgevingen. Om het succes van uw bedrijf niet in de weg te staan, wilt u het gehele logistieke proces tussen webshop check-out, magazijn, vervoerders en klant goed geregeld hebben.

Retailers, maar ook traditionele groothandels, moeten zich instellen op continue veranderingen van onder andere de distributiekanalen en het consumentengedrag. Omnichannel-verkoop en e-commerce zijn niet meer weg te denken en grenzen tussen B2B en B2C vervagen snel. Logistiek is de nieuwe marketing geworden. De consument bepaalt hoe, waar, met wie en vooral: wanneer. Verzendopties maken vandaag al 50 procent uit van de top-10 van beslisfactoren die de conversie beïnvloeden in de webshop. Die keuze van de consument moet later in het logistieke proces worden omgezet in het juiste transportlabel van de juiste vervoerder.

Flexibiliteit in bezorgopties

Uiteenlopend en wisselend klantgedrag vereist flexibiliteit in de verschillende bezorgopties. Het is cruciaal de verschillende types klant een optimale customer journey te bieden en deze mee te nemen op reis van bestelling tot en met levering. Van keuzebegeleiding, e-mails met track & trace, geïntegreerde videoboodschappen tot en met rankings en meldingen of de klant wel of niet tevreden is over de zending.

Test met de checklist van Supply Chain Media en Transsmart of uw verzendproces zo transparant, efficiënt en flexibel mogelijk is. Het beantwoorden van de vragen geeft u inzicht in uw huidige logistieke proces en toont in welke mate er nog verbeteringen kunnen worden aangebracht.

Download: Checklist logistiek verzendproces van webshop