Checklist dock and yard management

Dock- en yard-vertragingen veroorzaakt door inefficiënte handmatige systemen, genereren ongewenste kosten. Wat nog zorgwekkender is, is dat veel van deze kosten op het eerste gezicht onzichtbaar zijn, maar toch invloed hebben op de nettowinst. In deze onzekere tijden met krimpende marges is er nu echter een serieus concurrentievoordeel te behalen voor bedrijven die de mogelijkheden van dock en yard management-oplossingen omarmen.
Logistieke inefficiëntie veroorzaakt loze uren en productievertragingen, met als gevolg verspilling van personeel en apparatuur en hoge arbeids- en overwerkkosten. In een intern onderzoek dat Transporeon uitvoerde onder klanten vlak voordat ze haar transportmanagementplatform in gebruik nam, is duidelijk aangetoond dat ongelijkmatig verdeelde vrachtwagenaankomsten over de dag een ernstige vrachtwagenachterstand veroorzaken in het magazijn. Dit leidt tot aanzienlijke arbeidskosten, omdat magazijnmedewerkers overuren moeten maken om de in de loop van de dag ontstane vrachtwagenachterstand te verwerken.
Arbeidsintensieve logistiek
Dit soort arbeidskosten, inclusief overwerk, zijn altijd een kritische factor in efficiëntieberekeningen, omdat ze steevast een aanzienlijke uitgave vertegenwoordigen. Handmatige dock-planning is geen uitzondering. Iemand moet spreadsheets of dagplanningen op papier maken en overtypen, vervoerders bellen of e-mailen om tijdvensters te plannen, en communiceren en herschikkingen beheren om ervoor te zorgen dat alle partijen correct en tijdig op de hoogte worden gebracht. De risico’s van communicatiestoringen en onderbrekingen maken deze kosten nog hoger.
Download de ‘Checklist dock and yard management’
In samenwerking met Supply Chain Magazine heeft Transporeon – een Trimble-onderdeel en leverancier van logistieke software – een praktische ‘Checklist dock and yard management’ opgesteld. Door de 10 vragen in deze checklist te beantwoorden, kunt u uw verbeterpotentieel ontdekken.
Alle checklists van Supply Chain Magazine vind je hier.