ChainCargo wil chauffeurstekort te lijf met slimme samenwerking

ChainCargo

Het al jaren durende tekort aan chauffeurs in de transportsector blijft problematisch als de bestaande capaciteit niet beter wordt benut. Dat stelt transformplatform ChainCargo. Deze start-up uit Eindhoven legt zich toe op een efficiënter gebruik van bestaand wegtransport. IT en samenwerking spelen daarbij een belangrijke rol.

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is al jaren een probleem. IRU (de internationale organisatie voor wegvervoer) becijferde in 2019 dat Europese transportbedrijven 21 procent van de chauffeursstoelen niet gevuld krijgen. Dat aantal zal naar verwachting alleen maar toenemen. Vergrijzing, onaantrekkelijke arbeidsvoorwaarden en een negatief imago worden gezien als de grote boosdoeners.

Volgens ChainCargo blijft één van de belangrijkste oorzaken van het tekort vaak onbesproken: het niet volledig benutten van trucks die al op de weg rijden. Zo reed volgens Eurostat in 2018 12,3 procent van het Europees wegtransport onbeladen. In Nederland gaat het om bijna 30 procent van al het goederenvervoer over de weg. En in de UK alleen al rijden chauffeurs jaarlijks zo’n 241 miljoen onnodige kilometers, bijvoorbeeld omdat ze vol heen rijden en (deels) leeg weer terug.

Inzicht in locatie en beladingsgraad

Hoe kan die capaciteit beter worden benut? Digitalisering en samenwerking vervullen daarin een grote rol, meent ChainCargo. Vervoerders moeten de mogelijkheid krijgen om gezamenlijk hun capaciteit en locatie te delen met verladers. Alleen zo kan volgens de start-up lege ruimte optimaal worden gebruikt om ladingen te vervoeren.

ChainCargo lanceerde in 2018 een transportplatform om deze samenwerking te bevorderen. Door middel van een slim algoritme verbindt het online platform verladers met beschikbare capaciteit van vervoerders. Dat kan variëren van een envelop tot acht pallets of Full Truck Loads (FTL). Door chauffeurs in te zetten die toch al op de weg rijden, biedt de start-up een oplossing voor het chauffeurstekort en wordt tegelijkertijd CO2-uitstoot bespaard.

Nieuwe features

Deze maand voegde ChainCargo een vijftal features aan het platform toe om het voor verladers nog eenvoudiger te maken beschikbare capaciteit te vinden. Zo kunnen FTL-services nu ook volledig online worden geboekt – iets wat voorheen alleen mogelijk was voor koeriersservices.

Klanten die iets binnen Nederland of Europa willen versturen, voeren direct in welk vervoermiddel zij nodig hebben of laten dat door het platform berekenen op basis van het aantal pallets, de grootte en het gewicht van de lading. Het platform toont vervolgens een prijs. Na akkoord van de verlader wordt de dichtstbijzijnde, beschikbare chauffeur ingeschakeld. Gaat het om een vaste route, dan kan de klant deze eenvoudig opslaan en in de toekomst met een paar clicks opnieuw aanvragen.

‘Met de doorontwikkeling van ons platform kunnen bedrijven al hun zendingen nog sneller boeken’, zegt Giovanni Gubbels, mede-oprichter van ChainCargo. ‘Door verdere automatisering komen we steeds dichter bij ons doel: zo veel mogelijk verladers aan beschikbare transportcapaciteit koppelen. Zo elimineren we onnodige, lege kilometers en zorgen we voor een positieve invloed op het klimaat, de files en het chauffeurstekort.’