CBPP-studenten helpen bedrijven bij inzet van blockchain in keten

CBPP

Vos Logistics uit Oss en de Luxemburgse start-up Floow2 hebben hulp gehad van studenten van het Certified Blockchain Professional Program (CBPP) bij de inzet van blockchain in de keten. De studenten van de Breda University of Applied Sciences vormen de eerste lichting die dit programma volgde. Twaalf van hen hebben hun opleiding vorige week met succes afgerond. Dit deden zij met de presentatie van hun ontwerpopdracht.

Kern van de ontwerpopdracht die de studenten maakten, is het Community Model Canvas. Hierin verrichtten ze niet alleen onderzoek, maar legden ze ook verschillende onderdelen vast om tot een digitaal ecosysteem te komen. Zo was de ontwerpopdracht voor Floow2 het gebruiken van blockchain voor een online business-to-business platform om slimmer met capaciteiten en materialen om te gaan. Voor Vos Logistics luidde de ontwerpopdracht blockchain in te zetten door data over schade aan trucks sneller en slimmer te delen in de eigen organisatie en het business-ecosysteem.

Weconomics Foundation

De CBPP-cursisten startten twintig weken geleden met hun certified blockchain program, opgezet door de Weconomics Foundation in samenwerking met een aantal partners, waaronder Logistics Community Brabant. Elke week werkten zij vier dagen aan concrete opdrachten en hadden zij op vrijdag een volle dag onderwijs. Doel van het certified program is om talenten gericht te ontwikkelen tot digitaal leider en blockchain professional. Zij worden belangrijk geacht voor het succesvol opzetten, begeleiden en uitvoeren van projecten, start-ups en digitale ecosystemen. In de praktijk is er namelijk niet alleen een groot tekort aan ontwerpers, engineers op het gebied van echte digitale transformatie, maar ontbreekt het hen ook aan kennis en inzicht op dat vlak.

Simulation games

Naast de ins en outs van Blockchain Organiseren en Digitale Transformatie kregen de cursisten ook inzichten door het spelen van simulation games en via diverse gastsprekers uit de praktijk. Zo ervoeren ze in een Community Building Simulation hoe ze tot consensus kunnen komen in een consortium van partijen met tegenstrijdige belangen. Daarnaast leerden ze concepten als Design Thinking en Personal Data Service toe te passen, en om patronen te herkennen en vanuit verschillende perspectieven te denken en handelen. Ook kregen ze een verdieping in de organisatiekunde, systeemleer, organisatieontwikkeling en verschillende IT- architecturen en blockchain-platforms.