CBL-directeur pleit voor dedicated supply chain

Een ‘dedicated supply chain’ kan een eind maken aan de vaak problematische relatie tussen boeren en supermarkten. Dat zegt Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), in een interview met Foodlog-hoofdredacteur Dick Veerman dat op 4 augustus 2016 op YouTube verscheen.

In het interview spreekt Jansen (foto) zich uit over de vaak moeizame verhouding tussen boeren en supermarkten. Supermarkten moeten zich nogal eens verdedigen voor het feit dat boeren een slechte prijs voor hun producten ontvangen. Ten onrechte, vindt de CBL-directeur. Een probleem is volgens hem dat de markt inmiddels vraaggestuurd is, terwijl de agrarische wereld vaak nog aanbodgericht denkt. Er moet in de voedselketen volgens hem dan ook veel meer vanuit de consument terug de keten in worden geredeneerd.

Onderscheidende producten

Jansen juicht daarom het ontstaan van een dedicated supply chain toe. Hierbij werkt een supermarkt samen met een groep boeren en de tussenhandel om tot producten te komen die onderscheidend zijn in het schap. Het mes snijdt op die manier aan twee kanten. De supermarkt krijgt producten waarmee deze kan concurreren op kwaliteit of andere eigenschappen en de boeren krijgen een betere prijs voor hun grondstof. De klant heeft bovendien weer wat te kiezen.

Weide Weelde

De Weide Weelde-zuivel van supermarktketen Jumbo is een voorbeeld van een product uit de dedicated supply chain. Melk is doorgaans een ‘generiek’ product; de kwaliteit is overal hetzelfde en alleen de verpakking varieert. Weide Weelde daarentegen komt van koeien die in weides lopen waarbij rekening is gehouden met de aanwezigheid van weidevogels. Met het kopen van deze melk steunt de consument de weidevogel. De boeren die de melk verkopen, krijgen er bovendien een betere prijs voor.