Cash is king

Zakendoen gebeurt steeds internationaler. Denk nu even aan Volkswagen. Onvermijdelijk gevolg is natuurlijk dat met verschillende valutasoorten wordt gewerkt. De impact van koersschommelingen wordt wel vermeld bij de publicatie van de cijfers, maar sinds kort realiseren we ons maar weer eens dat de gevolgen voor de supply chain desastreus kunnen zijn als er ergens op de wereld een foutieve beslissing wordt genomen. Volkswagen lijkt vooralsnog over genoeg buffers te beschikken, maar men had vast andere plannen met de miljarden die zijn gereserveerd. Welke risico’s zijn er?

Bankieren

Er wordt met wisselkoersen gespeculeerd om wat extra te verdienen. Trots hoor ik dan zeggen dat de cashflow is verbeterd, maar dit wordt meer veroorzaakt door gunstigere valutakoersen en de lagere zeevrachttarieven dan door actief debiteurenbeheer. Verladers willen worden ontzorgd en besteden logistiek uit, inclusief de factuurstromen. Gevolg is dat betalingstermijnen van crediteuren langer zijn dan die van mondiale debiteuren waardoor je als logistiek dienstverlener zomaar de functie van de bank overneemt. Niet doen, want het leidt alleen maar tot meer risico dat duurder wordt gefinancierd, terwijl de contractduur dit ook niet toelaat.

Gezonde omzet

Bij internationaal zakendoen zijn bedrijven zich vaak wel bewust van cultuurverschillen, maar valutaschommelingen worden vaak afgedaan met ‘dat hoort erbij.’ Volkswagen is in een paar dagen aanzienlijk minder waard geworden. Supply chain finance is inmiddels niet voor niets een volwaardig vakgebied. Toch wint de opportuniteit regelmatig van realisme, zeker als kleinere bedrijven de internationale wereld gaan verkennen, maar er kan zomaar eens een verrassing komen. In Hongkong is het bijvoorbeeld gebruikelijk dat je zelf voor een nieuwe huurder zorgt, maar het gevolg is wel dat de maandlasten nog lang doorlopen als het op enig moment tegenzit.

Locaties in het buitenland ontstaan vaak op verzoek van een klant, maar bij een gezonde omzet worden ook de lasten besproken en gedeeld. Dit bespreekbaar maken is natuurlijk lastig, want elk bedrijf wil groeien en risico’s gedeeltelijk afwentelen kan wel eens leiden tot geen omzet. Bedrijven zien vooral kansen in het buitenland. Die zijn er ook wel degelijk, maar verlies niet uit het oog dat internationaal zakendoen ook risico’s met zich meebrengt die niet alleen worden veroorzaakt door koersverschillen en tarieven. Bij Volkswagen weten ze daar vandaag de dag alles van. Kortom: laat je informeren als je internationaal gaat en blijf zo realistisch mogelijk. Cash is king en een euro kun je maar één keer uitgeven, ongeacht de valutakoers.

Edward Heijnen

Deze column is voor het eerst gepubliceerd in Supply Chain Magazine 7, november 2015

Neem een abonnement>>