Carlos Cordon: ‘Digitalisering supply chain levert onverwachte voordelen op’

Carlos Cordon

Volgens Carlos Cordon, hoogleraar aan de IMD Business School uit Zwitserland, leidt innovatie tot onverwachte uitkomsten. ‘Digitalisering van de supply chain levert veel op, maar vaak niet wat we hadden verwacht’, aldus Cordon, een van de sprekers tijdens het inNOWvate Supply Chain Event in Amersfoort op 22 mei. Hij noemde voorbeelden van nieuwe technologieën als Augmented Reality en autonome voertuigen. Zo helpt Augmented Reality fabrieken om storingen snel te verhelpen en omsteltijden te reduceren. Autonome voertuigen kunnen een oplossing zijn voor het tekort aan chauffeurs.

Carlos Cordon (foto): ‘Veel innovaties in supply chain zijn traditioneel gericht op kostenbesparingen. Maar met kosten besparen zijn we nu wel klaar. De waarde van innovaties zit vaak in andere dingen, zoals snelheid, flexibiliteit of het oplossen van het tekort aan chauffeurs. Met al die innovaties breken leuke tijden aan voor supply chain professionals.’

Start-ups zijn een belangrijke aanjager voor innovatie in de supply chain, stelt dagvoorzitter Martijn Lofvers van Supply Chain Media. Hij verwijst naar Boyan Slat van Ocean Clean-up die zijn eerste poging om de plasticsoep op te ruimen, zag mislukken. ‘Maar hij zal het opnieuw proberen. Dat is hoe innovatie verloopt: via trial and error. En innovatie hebben we nodig. De supply chain is de enige afdeling binnen onze bedrijven die de wereld kan redden.’

Aanjager voor innovatie

Om innovatie in de supply chain te bevorderen, heeft Supply Chain Media dit jaar voor de tweede keer de European Supply Chain Start-up Contest georganiseerd, opnieuw gehouden tijdens het inNOWvate Supply Chain Event. In totaal namen 28 start-ups en scale-ups deel aan deze competitie. Genomineerde start-ups waren – naast de uiteindelijke winnaar Circular IQ – Ambrosus, MotionMiners, Stockspots en Shipnext. Circular IQ heeft een softwaretool ontwikkeld waarmee klanten data over producten en materialen kunnen verzamelen en inzichtelijk maken. Klanten als DSM, Brink, Bolsius, Gispen en Van Wijnen gebruiken de software om opgeteld voor 400 miljoen euro aan inkoopvolume te alloceren. Daarmee besparen ze niet alleen 800 ton CO2-uitstoot, maar ook nog eens 8 miljoen euro aan kosten.

De titel voor beste scale-up, een bedrijf dat de start-up-fase is ontgroeid en al een financiering van meer dan 2 miljoen euro heeft opgehaald, ging naar Seven Senders, dat daarmee Buyco, Cargonexx, Everoad en Fretlink versloeg. Seven Senders ontwikkelt software om voor elk pakket de juiste last-mile-vervoerder te vinden.